پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه






پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن


‌نخستین مرحله‌ی بافت‌ ترمه‌، تهیه کردن‌ مواد اولیه آن است‌ که‌ در این‌ رابـــطه‌ تهیه‌ی پشم، ‌شتستشـــــو و رنگرزی‌ پشم با گیاهان رنگدار و ریسیدن و تابیدن آن اهمیـــــت زیادی‌ دارد. بافت‌ ‌ترمه‌ نیاز به‌ پشم مـــــرغوب با الیاف بلند دارد و معمولا از نخ‌ پشمی دولا جهت پود استفاده‌ به‌‌عمل می‌آید.


ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه


‌نخستین مرحله‌ی بافت‌ ترمه‌، تهیه کردن‌ مواد اولیه آن است‌ که‌ در این‌ رابـــطه‌ تهیه‌ی پشم، ‌شتستشـــــو و رنگرزی‌ پشم با گیاهان رنگدار و ریسیدن و تابیدن آن اهمیـــــت زیادی‌ دارد. بافت‌ ‌ترمه‌ نیاز به‌ پشم مـــــرغوب با الیاف بلند دارد و معمولا از نخ‌ پشمی دولا جهت پود استفاده‌ به‌‌عمل می‌آید.
دستگاه بافندگی‌ ترمه ‌تقریبا شبیه سایر دستگاههای نساجی‌ سنتی و چوبی‌ اســـت‌ و در خود مناطق تولیـــد، توسط‌‌ صنعتگران محلی ساخته می‌شود. این‌ نوع دستگاه چهار وردی‌ است‌ که‌ وردها توسط‌ پدال‌هایــی‌ که‌ در زیر پای بافنـــــده قرار دارد به‌ حرکت‌ در می‌آیند. بعد از تهیـــــه‌ی مـــواد اولیه و‌تــــدارک‌ دستگاه بافنــــــدگی‌، کار چلـــه کشی به‌ شکلی که‌ در بافــــــت‌ سایر منسوجات دست‌ باف رایج‌‌است‌ انجـــام و به‌ دنبال آن عمـــل ‌ بافـت آغــــاز می‌گردد. هر دستگاه ترمــــه‌ نــــــیاز به‌ یک‌ گوشـــــــــواره‌ کــش‌ ‌دارد که‌ استاد کار در پشت دستـــگاه وگـــوشواره کش‌ در بالای آن قرار می‌گیرد و کار‌وی انتخـــاب و تعیین نخ‌های مخــصوص جــــهت ایجاد نقـــش بر روی‌ پــــارچه می‌باشـــــد و نقوشـــی‌ که ‌معـــــــمولا بــــرروی‌ ترمــــه‌های ایرانی‌ دیـــده می‌شــــود حاصـــل و نتیجــــه‌ی همکاری‌ گوشواره‌‌کش‌ با ‌استاد کار است‌.
بافت‌ ترمه‌ کاری‌ بسیار حساس، دقیق و وقت‌ گیر است‌. به‌ طوری‌ که‌ هر ‌بافنده، به‌ شرط برخورداری‌ از مـهارت کافی‌ در یک‌ روز کار فقط قادر به‌ تولید 20 تا 25 سانتی ‌متر پارچه‌ی مـرغوب خواهد بود. رنگهای مصـــــرفی‌ در بافت‌ ترمه‌ به‌ ویژه متن آن بیشتر ‌رنگهای عنابی‌، قرمز روشـــن‌، سبز، نارنجی و ســــیاه می‌باشد و طرح‌هایی که‌ آن را زینت ‌می‌بخشد در اکثــــر موارد شامــــل‌ نقوش بوته‌ جقه، بوته‌ خرقه‌، شاخ گوزنی‌ درهـــــم‌، امیری، راه‌راه، وته‌ ســـــروی‌، بوته‌ بادامی‌ و... است‌. تـــــرمه‌ به‌ عنوان پارچه‌یی‌ نفیس موارد مصرف فراوانی‌ ‌دارد به همین جهت در ابعاد و اندازه‌های مختلف بافته می‌شود که‌ ذیلا به‌ پاره‌ای‌ از انواع‌ آن و کاربـــــــردهایش‌ اشاره‌ خواهد شد:



1- نوعی‌ از تـرمه‌ به‌ نام شال چار قــــدی در اندازه‌ 150-150 سانتی متر و بیشتر جـــــهت رومیزی و ‌بقچـــــــه تولید می‌شود.
2- شال بندی نوع دیگر تــرمه‌ اســـــت‌ که‌ نقشـــــه ی آن شبیه لانه‌ ی زنبور مــی‌باشد و داخل‌ هر‌خانه‌ آن یک‌ گل‌ قرار می‌گیرد و بیشتر به‌ مصرف بقچه و رومیزی می‌رسد.
3- شال راه راه که‌ بر دو نوع راه پهن و راه باریک‌ تقسیم می‌شود.
4- شال اتابکی که‌ از نوع ترمه‌های کشمیری است‌ و نیاز به‌ پشم بسیار لطیف دارد، در‌گذشته بافته می‌شده و چون خیلی ریز بافت‌ است‌ قیمت گرانی‌ داشته و بیشتر به‌ مصرف ‌دوخت‌ لباسهای فاخر می‌رسیده.
5- شال کشمیری که‌ بیشتر بصورت‌ بوته‌ جقه شـــــاخ گوزنی‌ و... تزیین می‌شود و برای ‌دوخت‌های لباس مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد‌
6- شال زمردی‌ که‌ رنگ‌ سبز در آن بیشمار است‌.
نگهداری‌ ترمه‌ :
اصولا پارچه‌‌ی ترمـــه‌ به‌ سبب بافت‌ منحصر به‌ فـــــرد خود، و به‌ دلیل تراکم‌ زیاد، پودهایش‌ از ‌یک مقاومت نسبی مطلوب برخوردار است‌ و در مجموع پر دوامتر از بقیــــه‌ی انــــــواع پارچه ‌می‌باشد. با این‌ وجود، نــور و رطوبت‌ از بزرگترین‌ عوامل‌ رنگ‌ پریدگی‌ ترمه‌ است‌. زیرا ‌قسمتهای سیاه آن در برابر نـــور و حرارت‌ حساستر از بقیــــه‌ی قسمتها بوده‌ و به‌ راحتی‌آنها را جـذب می‌کند. همچنین بید یکی از دشمنان تــــرمه‌ است‌ و به‌ همان گونه‌ که‌ دیگر ‌پارچه‌های پشمی در برابر بید‌زدگی‌ محافظت‌ می‌شود، می‌بایست در نگهــــداشت‌ ترمــــه‌ اقدام‌ شود. برای شستشوی پارچه‌های ترمـــــه‌ در صورتیکه از رنگ‌ ثابت‌ گیاهی‌ برخوردار باشد از هر‌نـــــوع محلول شوینده‌ای‌ می‌توان‌ استفاده‌ کرد، ولی‌ اگر الیاف آن با رنـــــگ‌های شیمیایی‌ رنگ‌آمیزی شده باشد باید حتما آن را‌ خشکشویی‌ نمود تا رنگ‌ پس‌ ندهد





دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
آشنايي با چند اصطلاح فرش
زندگی یک قالی بزرگ است
فرش مود
تاریخچه، ساخنار،نقشمایه ها و طرحهای فرش ترکمن
فرش در ادبيات فارسی
فرشهاي تاريخي ايران
راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی
فرش هاي لهستاني
مراحل مقدماتي بافت قالي
بافت فرش در اردبیل
چله كشي تركي
طراحان فرش دستباف كرمان
شیوه رنگرزی سنتی به یادگار مانده از محمد کاظم مجنونی
ویژگیها و مزایای الیاف پنیه خودرنگ
روشهای مختلف ضد بید کردن قالی
با استاد ابوالقاسم جدی اشنا شویم
سیر تحول بته جقه در ایران
شناسایی و ریشه‌یابی نقوش بومی فرش ایلام
صنعت و تجارت ابریشم ایران در عصر زندیه
فرش هریس از لحاظ جغرافیایی وطرح
استاد رسام عرب زاده
نغمه تار ابريشم
قالی کاشان
قالی نایین
ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه
نقش ماهی بر سفالینه های پیش از تاریخ
بیجار و قالی آن از دیدگاه ادوارد
بررسي تطبيقي فرش روستاي جادشت با فرش كشكولي در زمان كوچ نشيني
معرفی نقش ناظم در قالی قشقائی
تاریخچه نقش بوته قباد خانی در ایل قشقایی
معرفي استاد حميد آتش طينت
معرفي استاد رسول مهرورزان
معرفي فرشيد پوريا استاد بافت
ليست كتب مرتبط با فرش و هنر كتابخانه مركز آموزش جهاد كشاورزي كرمانشاه
معرفي استاد مرتضي فرهاديه
وزی روزگاری فرش بیجار
تاریخچه نقش بوته قباد خانی
ويژگي هاي كلي فرش شرقي و حدود جغرافيايي
آموزش گره هاي كاربردي در بافت قالي
ارتباط نقوش گبه بازندگي عشاير فارس
فرشهاي پرزدار بلوچ وهمسايگان آنها
مهندس شيرين صور اسرافيل

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو