نجات قالي ايراني در گرو توجه به طراحان و نقاشان آن است
قسمت دوم:ریشه یابی علل عدم استفاده کافی از توان طراحان و نقاشان

2011.05.09
عبدالله احراري پژوهشگر و عضو انجمن علمي فرش ايران


خاطرات نقل شده پیش کسوتان طراحی و نقاشی فرش و حتی طراحان میانسال بیانگر اقبال عمومی بافندگان و تولید کنندگان قالی به سمت طراحان و استفاده حداکثری از توان آنان در گذشته نه چندان دور است،همچنین نگاهی به تاریخ قالیبافی در استانهای دارای مزیت نسبی تولید فرش همانند آذربایجان،خراسان،کرمان،اصفهان ،مرکزی و......... نشاندهنده گستردگی جامعه طراح و نقاش فرش و تمکن نسبی مالی آنان حتی به نسبت تجار فرش می باشد!اکنون این سوال مطرح است که براستی چرا از آن همه طراح و نقاش در این استانها خبری نیست بعلاوه اینکه چرا همین تعداد معدود هم از تمکن مالی مطلوبی برخوردار نیستند!
امروزه در بسیاری از مناطق قالیبافی ایران حتی از وجود یک طراح و حتی یک نقاش هم اثری نیست!
این مشکل ریشه در چند علت عمده دارد اولین دلیل عدم رویکرد بافندگان و تولید کنندگان از توان طراحان به تورم افسار گسیخته دو دهه اخیر و افزایش قیمت تمام شده فرش ایران برمیگردد،تولید کننده قالی هنگامی که با افزایش قیمت تمام شده قالی روبرو میگردد ،بدنبال راههای کاهش قیمت تمام شده فرش است،برای کاهش قیمت تمام شده در بخش مواد اولیه و بافنده با محدودیتهای مواجه است،تولید را به نقطه دور دستتری منتقل و کیفیت مواد اولیه را هم تا سر حد امکان کاهش میدهد،اما در بخش طرح و نقشه با عدم استفاده از طرحهای جدید وکپی نمودن طرحهای قدیمی به مقدار قابل توجهی از قیمت تمام شده فرش می کاهد و این دور باطل همچنان ادامه می یابد تا انجا که قالی دستباف از نظر تنوع طرح و نقشه ضعیف تر از فرش ماشینی جلوه می نماید!
بسیار مایه تاسف و تاثر است که تولید کنندگانی با تولید افزون بر ده هزار متر مربع قالی دستباف در آرشیو طرح و نقشه آنان به اندازه یک واحد تولیدی فرش ماشینی طرح و نقشه فرش موجود نیست!
عدم استفاده حداکثری از توان طراحان قالی معضل و مشکل دیگری را هم برای جامعه طراح و نقاش قالی پدید اورده که همانا وجه و دستمزد طراح است که بقول معروف بوعده سر خرمن یا بهتر بگوییم به وعده مرگ صاحب از طراح گرفته شده و .............
امروز بسیاری از طراحان و نقاشان قالی دقیقا" بهمین علت یعنی نسیه طویل المدت بردن نقوش ترجیح داده اند به شغل دیگری روی بیاورند، امروز میهمان یکی از طراحان جوان مشهدی بودم در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل کاری شما چیست؟دقیقا" بهمین نقطه اشاره کرد که اگر وجه و دستمزد و اجرت ما را بدهند و ما بیشتر وقت خود را صرف وصول مطالبات نکنیم مشکلات ما به حداقل نزدیک میگردد!
تجاری شدن تولید فرش ،نگاه صنعتی به آن و کاستن از بعد هنری آن از دیگر دلایل رکود کار طراحان قالی است!
چاپ و کپی نمودن طرحها و نقوش از یکطرف و عدم بروز شدن طراحان و نقاشان فرش و استفاده حداقلی از فنون روز انان را بشدت آسیب پذیر نموده است
ادامه دارد

قسمت های دیگر نجات قالي ايراني در گرو توجه به طراحان و نقاشان آن است!
  نجات قالي ايراني در گرو توجه به طراحان و نقاشان آن است - قسمت اول - عبدالله احراری
  نجات قالي ايراني در گرو توجه به طراحان و نقاشان آن است - قسمت دوم:ریشه یابی علل عدم استفاده کافی از توان آنان - عبدالله احراری
  نجات قالي ايراني در گرو توجه به طراحان و نقاشان آن است -قسمت دوم:تراژدی دانش پژوهان هستند - عبدالله احراری



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

همچنين در اين بخش بخوانيد... بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول
پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو