پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


‌سوزنی قشقایی






سوزنی قشقایی



راحي سوزني ‌هاي قشقايي، در همان حال كه مستقل و متمايز از مكتب‌هاي طراحي گليم و قشقايي است، در حد فاصل اين دو قرار دارد. در سوزني قشقايي، هم گل و گياه به صورت ساده شده، تجريد يافته و نيمه هندسي به كار گرفته شده و هم مرغان و آهوان گوناگون و بيش از همه گوزن‌ها و طاووس‌هاي رنگارنگ كه هيچيك، به گليم قشقايي راه نيافته‌اند. سوزني‌هاي قشقايي، در همان حال كه مستقل و متمايز از مكتب‌هاي طراحي گليم و قشقايي است، در حد فاصل اين دو قرار دارد. در سوزني قشقايي، هم گل و گياه به صورت ساده شده، تجريد يافته و نيمه هندسي به كار گرفته شده و هم مرغان و آهوان گوناگون و بيش از همه گوزن‌ها و طاووس‌هاي رنگارنگ كه هيچيك، به گليم قشقايي راه نيافته‌اند. يكي از بارزترين و متداول‌ترين نقش‌هاي حاشيه‌اي سوزني، مرصع است كه بسياري از جل اسب‌هاي سوزني، آراسته به آن است.


سوزنی قشقایی


تمامي دستبافته‌هاي سوزني، با تار پشمي و پود پشمي بافته مي‌شوند، به عبارتي همگي پشم در پشم هستند. ويژگي‌هاي رنگرزي و رنگبندي رنگ‌آميزي نقشمايه‌ها در سوزني‌ها، به همان پيچيدگي و ظرافت قالي و گليم است.
رنگپردازي ناهمسان و نامتقارن نگاره‌ها نيز به همان اندازه كه در گليمبافي قشقايي مرسوم است، در سوزني‌بافي نيز معمول است. شيوه رنگرزي نيز به هر دو صورت گياهي (سنتي) و شيميايي صورت مي‌گيرد. ويژگي‌هاي طرح و نقشه طراحي سوزني‌هاي قشقايي، در همان حال كه مستقل و متمايز از مكتب‌هاي طراحي گليم و قشقايي است، در حد فاصل اين دو قرار دارد. در سوزني قشقايي، هم گل و گياه به صورت ساده شده، تجريد يافته و نيمه هندسي به كار گرفته شده و هم مرغان و آهوان گوناگون و بيش از همه گوزن‌ها و طاووس‌هاي رنگارنگ كه هيچيك، به گليم قشقايي راه نيافته‌اند. يكي از بارزترين و متداول‌ترين نقش‌هاي حاشيه‌اي سوزني، مرصع است كه بسياري از جل اسب‌هاي سوزني، آراسته به آن است.
نگاره‌هايي كه در سوزني‌ها به كار برده مي‌شوند، عبارتند از: - تاق‌تاقي: به صورت 7 و 8 بوده و ميان اين زيگزاگ‌ها را لوزي‌هاي بسيار ريز، پر مي‌كنند كه رنگ زمينه، با رنگ لوزي‌ها متفاوت است و جلوه زيبايي دارد.
- تَوَتَوَ: لوزي‌هاي به هم پيوسته و رديف شده در امتداد قطر كوچك است.
- سِواما: نگاره‌اي است تكراري از لوزي‌هايي كه در خطوط منظم قرار گرفته و متن اين لوزي‌ها را مجددا لوزي‌هاي بسيار ريز پر مي‌كنند كه هر لوزي كوچك، رنگ بخصوصي دارد و لوزي مركزي تيره‌تر از بقيه است و در ميان همه آنها، با وجود كوچكي، چون ستاره‌اي مي‌درخشد.
- قُزايچي: از اشكالي شبيه دايره، لوزي، خطوط متفاطع، علامت بزرگتر و كوچكتر (خطوط شكسته) استفاده و مجموعه آنها شبيه گردوي شكسته و نصف شده است (قُزايچي به تركي يعني مغز گردو).
ويژگي‌هاي بافت سوزن‌دوزي در فارس به شيوه‌هاي مختلفي انجام مي‌شود: - نقشپردازي برجسته روي گليم ساده يكرنگ با بهره‌وري از اسلوب بافت قالي گره‌بافته پرزدار، كه به گل‌برجسته مشهور است و در فارس، آن را قالي بُري خوانند. - چرخ: اين روش، شيوه حاشيه‌بافي در سوزني‌هاست. اغلب، لوزي‌هايي است كه در امتداد قطر بلند قرار گرفته و دو طرف آنها، علايم 7 و 8 در دو سري به طور موازي قرار مي‌گيرند. گاهي حاشيه، با نقش مداخل پيكان و يا نگاره‌اي به نام ايلانك و يا دندانه‌اي و پلكاني هم بافته مي‌شود.
- وارونه‌چين: از بافته‌هاي نادر و كمياب ايل است كه بافت آن، بر خلاف ديگر دستبافت‌ها، از زير انجام مي‌گيرد و به وسيله آيينه‌اي كه در زير تارها قرار مي‌دهند، بافنده مي تواند نگاره‌اي را طرحريزي كرده، ببيند و كامل كند. ويژگي‌هاي ابعادي سوزني‌هايي كه مصرف زيرانداز يا روانداز دارند، معمولا در ابعاد كناره، خرك، پرده‌اي، قاليچه و 6 متري بافته مي‌شوند.
 




دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
معرفی طرح ها و نقشه های فرش
  طرح های قالی ایران بر اساس یک طبقه بند کلی
قالی و نقش قالی
 آشنایی با سوا بق تاریخی نقوش سنتی
نقشه و نظم موزون نقشها
رنگرزی سنتی فرش
تاریخچه فرش تهران
 تاریخچه قالی بافی تهران
تاریخچه فرش قم
تاریخچه فرش کاشان
جوشقان نگین سبزکویرکاشان
تاریخچه فرش نائین
تاریخچه فرش فارس
تاریخچه فرش کرمان
 قالی کرمان، پرديس قالی ايران
تاریخچه فرش لرستان
نقوش لری قالی ایلام
تاریخچه فرش ترکمن
تاریخچه فرش سنندج
تاریخچه فرش لرستان
 مختصری در باره نقش هراتی
 نگرشی بر نگاره های تزئینی
 قالی قشقایی
 قالیچه های شیری
 سوزنی قشقایی
 جاجیم قشقشایی
 قالیچه های تصویری قشقایی
 گلیم قشقایی
 گبه قشقایی
  طرح قالی اردبیل بروایت موزه ویکتوریا و آلبرت بریتانیا
  فرش ایرانی از پازیریک تا امروز
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو