همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش




استاد حسین کاظمی حامد هنگام یاد دادن گره بر تار و پود قالی ایران به یکی از اساتید نساجی ژاپن در برگزاری
همایش گره چهارصد ساله ایران و ژاپن - قالی های موزه فرش ایران در ژاپن - موزه ابریشم ژاپن



گزارش خبرگزاري فارس (جنوب استان تهران)



پریچهر پویان‌راد متولد 1359 است و یکی از هنرمندان قالیبافی است که توانسته در این زمینه موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورد. وی اکنون پنج سالی است که به عنوان یکی از مدرسان اداره فنی و حرفه‌ای شهرری تدریس می‌کند و تاکنون توانسته هنرجویان بسیاری را در این رشته وارد بازار کار کند. علاقه به بافندگی، او را تشویق کرد که رشته تحصیلی خود را فرش انتخاب کند

دار قالی‌ها برپا شده و هنرجویان تک تک پشت آن می‌نشینند. ترکیب زیبایی از رنگ‌ها را بر روی داری که به تازگی آماده شده تا آنها بتوانند کار خود را آغاز کنند می‌توان دید. هر کدام از رنگ‌ها جذابیت و درخشندگی خیره‌کننده‌ای دارد. هنرجویان با ظرافت خاصی گره‌ها را با تار و پود قالی می‌بافند که در مجموع نقش و نگارهایی با هنر دست آنها خلق می‌شود که جایگاه هنر ایرانی را تا عالی‌ترین درجه می‌رساند و این جورچین هزار و یک نقش را به‌وجود می‌آورد.
پریچهر پویان‌راد متولد 1359 است و یکی از هنرمندان قالیبافی است که توانسته در این زمینه موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورد. وی اکنون پنج سالی است که به عنوان یکی از مدرسان اداره فنی و حرفه‌ای شهرری تدریس می‌کند و تاکنون توانسته هنرجویان بسیاری را در این رشته وارد بازار کار کند.
علاقه به بافندگی، او را تشویق کرد که رشته تحصیلی خود را فرش انتخاب کند.
وی با اشاره به علاقه خود به این رشته گفت: با توجه به اینکه در زمان انتخاب رشته بسیاری از هم دوره‌ای‌های من رشته‌های کامپیوتر، حسابداری و ... را انتخاب می‌کردند و معتقد بودند که این رشته‌ها در آینده می‌تواند بازار کار بهتری داشته باشد اما من رشته تحصیلی خودم را فرش انتخاب کردم و پس از پایان دوره تحصیلی برای گذراندن دوره کارورزی وارد بازار فرش شدم و مدت سه سال در بازار فرش مشغول به کار بودم.

*قالیبافی، هنری کم‌خرج با سود فراوان
پویان‌راد در مورد اهمیت حضور در بازار کار عنوان کرد: با توجه به اینکه آن زمان برای من خیلی مشکل بود که در بازار فرش، جایی که محیط کاملا مردانه است مشغول کار شوم اما همان چند سال کار در آنجا این امکان را به من داد تا بتوانم تجربه کاریم را در این هنر ارتقا دهم و در زمینه رفوگری، بافت و نیش قلم به صورت حرفه‌ای کار کنم و پس از این مدت به عنوان مربی وارد آموزشگاه شدم و مدتی کار کردم و در حال حاضر هم پنج سالی است که در مرکز فنی حرفه‌ای شهرری مشغول به تدریس هستم.
این هنرمند قالیباف معتقد است: افرادی که به این رشته علاقمند هستند و دوست دارند موفق شوند بهتر است این رشته را هم به‌صورت تئوری و هم عملی دنبال کنند. قالیبافی تنها رشته‌ای است که با کمترین سرمایه می‌توان بیشترین سودآوری را به‌دست آورد.

*جای نمایشگاه فرش در ری خالی است
وی در ارتباط با نمایشگاه‌هایی که تاکنون در آنها شرکت کرده، بیان داشت: تاکنون در چندین نمایشگاه داخل منطقه شرکت کرده‌ام و استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه فرش بسیار چشمگیر بوده است. اگر مسئولان بتوانند چنین نمایشگاهی را چندین بار در طول سال برپا کنند؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر معرفی فرش ایرانی، کمک زیادی به این صنعت می‌شود.
پویان‌راد در ادامه صحبت‌هایش به واگذاری مکانی برای برگزاری نمایشگاه فرش اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای هنرمندان به نمایش گذاشتن آثار خلق شده آنها در معرض دید عموم است. اما لازمه چنین کاری داشتن فضای مناسب است که متاسفانه در منطقه ما چنین مکانی وجود ندارد. اگر مسئولان بتوانند مکانی را برای برپایی نمایشگاه در نظر بگیرند رضایت‌مندی هنرمندان قالیباف را به‌دست خواهند آورد.

*هنر جزیی از وجود هنرمند است
این هنرمند قالیباف در مورد خلق یک کار هنری تاکید کرد: زمانی که آثاری توسط یک هنرمند خلق می‌شود آن اثر جزئی از وجود هنرمند می‌شود به‌طوری که ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کند. حالا اگر اثری که پای آن زحمت بسیار کشیده شده است از سوی مردم و مسئولان نادیده گرفته شود و توجهی به آن نشود باعث دلسردی هنرمندان می‌شود.
وی به نقش خانواده‌ها در موفقیت فرزندان اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها نقش بسزایی در موفقیت فرزندان خود در تمام زمینه‌های هنری، تحصیلی، کاری و ... می‌توانند داشته باشند. حمایت والدین این امکان را به فرزندان می‌دهد که در پیشبرد اهداف خود در رشته تحصیلی خودشان گام‌های استواری بردارند و بتوانند در آن زمینه جایگاه مناسبی را به دست بیاورند.
پویان‌راد در مورد شرایط‌ وارد شدن در این هنر معتقد است که تمام شرایط و امکانات برای ورود علاقمندان به این رشته هنری مهیا است. در حال حاضر مراکز فنی و حرفه‌ای در تمام مناطق تهران فعالیت می‌کند و فضا و امکانات کافی را برای علاقمندان فراهم می‌کند.

*حمایت مسئولان از هنرمندان
پریچهر پویان‌راد در ارتباط با انتظارات هنرمندان قالیباف از مسئولان خاطرنشان کرد: هنرمندان بیشتر از همه نیاز به حمایت مسئولان دارند. دادن سرمایه کافی به آنها می‌تواند سبب رونق صنعت و هنر قالیبافی در کشور شده و در نتیجه کمک بزرگی به اقتصاد کشورمان باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان در عرصه فرش هستند که توانایی راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ را دارند اما متاسفانه به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی‌توانند در این رشته کارآفرین باشند، متاسفانه کارآفرینان به دلیل نداشتن بودجه کافی حتی نمی‌توانند کارگران خود را بیمه کنند.
وی به لزوم حمایت مردم از هنر ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: هنر فرش در ایران گذشته‌ای بسیار طولانی و پرافتخار دارد و در بسیاری از کشورها مردم، ایران را با قالی‌های پرنقش و نگار و زیبا در ذهنشان تداعی می‌کنند.
وی ادامه داد: برای حفظ چنین هنر اصیلی نیاز به حمایت مردم بیش از پیش احساس می‌شود متاسفانه با ورود فرش‌های ماشینی در بازار مردم کمتر سراغ فرش دستباف می‌روند، چرا که فرش‌های ماشینی با قیمتهای بسیار نازل‌تری تهیه و عرضه می‌شود. این هنرمند تصریح کرد: باید مردم را بیشتر با قالی دست بافت آشنا کنیم. مردم باید بدانند که فرش‌های ماشینی دارای رنگ‌های طبیعی نیستند و راه رفتن روی این نوع فرش ضررهای بسیاری برای سلامتی مردم به همراه دارد اما برای بافت فرش‌های دستباف از مواد طبیعی استفاده می‌شود و هر چه پا بخورد، نه تنها از بین نمی‌رود بلکه زیباتر و شکیل‌تر می‌شود و همچنین عمر فرش‌های دستباف نسبت به ماشینی قابل مقایسه نیست.





دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
  اگر قصد خريد گبه و گليم داريد
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد
  نکات مهم نمایشگاه بیستم فرش دستباف تهران‌ - عبدالله احراری
  در جست‌و‌جوي چهره اي مطلوب از فرش ايراني -حميد كارگر
  حال و هواي فرش ايران در تعطيلات نو
  چالش‌هاي فراروي هنر- صنعت فرش دستباف
  گپ و گفتي از جنس فرش در راديو اقتصاد
  رنگ را به رخسار فرش دستباف ایرانی بازگردانيم
  هنر تابلو فرش ايران؛ اصيل يا بي‌اصالت - گزارش ايرنا

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو