پرتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語

راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی




قطعه ایی از یک قالی سوزن شیرد معروف به لهستانی بنمایش درامده در
همایش گره چهارصد ساله ایران و ژاپن - قالی های موزه فرش ایران در ژاپن - موزه ابریشم ژاپن



پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

نویسنده: آرزو مودی

http://pashminebaft.blogfa.com/post-166.aspx


کمی پیش از پایان قرن شانزدهم فرش‌های ایرانی با آن نقش و طرح مخصوص به خود وارد اروپا شدند. ورود فرش‌های ایرانی را نقاشان آن زمان ثبت کرده‌اند. قرن‌ها نقاشان خانواده‌ها و اشخاص مشهور و ثروتمند را در حالی تصویر می‌کردند که بر روی فرش‌های بافت آناتولی با نقش‌هایی هندسی ایستاده بودند. حالا زمان آن رسیده بود که فرش‌های ایرانی با نقوش گل‌دار و غیرهندسی جای آن‌ها را بگیرند. تابلویی که آنتونی ون دایک از فرزندان چارلز اول پادشاه انگلیس کشیده است، در صدر این دست از تابلوها جای می‌گیرد


راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی


کمی پیش از پایان قرن شانزدهم فرش‌های ایرانی با آن نقش و طرح مخصوص به خود وارد اروپا شدند.
ورود فرش‌های ایرانی را نقاشان آن زمان ثبت کرده‌اند. قرن‌ها نقاشان خانواده‌ها و اشخاص مشهور و ثروتمند را در حالی تصویر می‌کردند که بر روی فرش‌های بافت آناتولی با نقش‌هایی هندسی ایستاده بودند.
حالا زمان آن رسیده بود که فرش‌های ایرانی با نقوش گل‌دار و غیرهندسی جای آن‌ها را بگیرند. تابلویی که آنتونی ون دایک از فرزندان چارلز اول پادشاه انگلیس کشیده است، در صدر این دست از تابلوها جای می‌گیرد. (همین تصویر که این پایین مشاهده می‌کنید.)



این تغییر سلیقه اتفاقی و ناگهانی رخ نداده است.
درست در همین دوران بالاخره دریانوردان اروپایی توانستند ارتباطی منظم و برقرار را با کشورهای ایران، هند و چین برقرار سازند.
و در در همین زمان بود که امپراتوری قدرتمند صفویان کارگاه‌هایی را برپا کرد که در آن‌ها دستبافته‌ها و فرش‌هایی بسیار نفیس از ابریشم بافته می‌شد.
این دو واقعه در جایی مانند جزیره هرمز که در دست پرتغالی‌ها بود و تجار هلندی در آن آمد و شد داشتند به هم رسیدند.
در نتیجه در نقاشی‌هایی که از خانه‌های ثروتمندان پرتغالی، هلندی و اسپانیایی باقی مانده و نقاشانی همچون ولاسکز، روبنس و ورمیر آن‌ها را نقش کرده‌اند، شاهد راه‌یابی فرش‌های ایرانی هستیم.


نقش سرتاسری و بدون ترنج
اغلب فرش‌های گل‌دار ایرانی ترنج دارند. اما در این زمان شاهد بافته شدن طرحی جدید هستیم. در این طرح جدید سرتاسر فرش را گل‌‌ها و ساقه‌ها پوشانده‌اند و دیگر از ترنج خبری نیست. نقش گلدانی یکی از این دست طرح‌هاست که هنرمند گلدانی را بر زمینه جای داده و گل و بوته‌ها را از ان گرفته و بر سرتاسر بافته می‌گستراند. در این طرح گل‌ها به شکل واقعی خود نزدیک‌تر هستند.
طرح سرتاسری ایرانی نیز همچون نقوش ترنج دار در میان اروپاییان طرفداران بسیاری یافت و هنوز هم از جمله طرح‌های محبوبی است که بر قالیچه‌های ایرانی نقش شده و نگاه اروپاییان را به دنبال خود دارد.
در همان زمان طرح جدید راهی هندوستان مغولی شد و الهام بخش طرح‌های بسیاری در آن زمان در آن کشور گردید. نقوشی که نسخه‌های فراوانی از آن راهی اروپا شد و می‌بایست آن‌ها را هندو-پارسی نامید.



ایشان به قیمت ده میلیون دلار در یک حراجی در لندن فروخته شدند.
فرش‌های گلدانی هنوز هم در میان اروپاییان محبوب هستند و به قیمت‌های آنچنانی در حراجی‌ها فروخته می‌شوند. به تازگی فرشی با نقش گلدانی بافت کرمان به قیمت 10 میلیون دلار در یکی از حراجی‌ها فروخته شده است.
فرش‌های گلدانی را بافندگان خلاق کرمانی عصر صفوی می‌بافته‌اند. آن‌ها گونه‌ای دار مخصوص به کار می‌بردند که به ایشان امکان بافتی بهتر را می‌داده است که بر زیبایی و کیفیت و جذابیت فرش‌هایشان می‌افزوده است. مسافران اروپایی آن دوران به کرات درباره‌ی کارگاه‌های شاهی که در کاشان، اصفهان و کرمان فرش‌هایی نفیس تولید می‌کرده‌اند، نوشته‌اند. کیفیت تولیدات این کارگاه‌ها تحت حمایت شاه عباس اول (1587-1629 م)، پادشاه مقتدر ایرانی که در حمایت از هنرها در تاریخ مشهور است، به اوج رسید. او نیز مانند شاه طهماسب، پادشاه پیش از خود، امیدوار بود که نقوش فرش‌ها را با نام او بشناسند.



این نقاشی در موزه‌ی هنر متروپولیتن نگاهداری می‌شود و بانویی را نشان می‌دهد که در حال
نواختن Theorbo است. فرش بر روی میزی پهن شده که مرد بر روی آن نشسته است.







یک قطعه قالی سوزن شیرد دوران صفوی حدود قرن هفدهم میلادی

دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
آشنايي با چند اصطلاح فرش
زندگی یک قالی بزرگ است
فرش مود
تاریخچه، ساخنار،نقشمایه ها و طرحهای فرش ترکمن
فرش در ادبيات فارسی
فرشهاي تاريخي ايران
راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی
فرش هاي لهستاني
مراحل مقدماتي بافت قالي
بافت فرش در اردبیل
چله كشي تركي
طراحان فرش دستباف كرمان
شیوه رنگرزی سنتی به یادگار مانده از محمد کاظم مجنونی
ویژگیها و مزایای الیاف پنیه خودرنگ
روشهای مختلف ضد بید کردن قالی
با استاد ابوالقاسم جدی اشنا شویم
سیر تحول بته جقه در ایران
شناسایی و ریشه‌یابی نقوش بومی فرش ایلام
صنعت و تجارت ابریشم ایران در عصر زندیه
فرش هریس از لحاظ جغرافیایی وطرح
استاد رسام عرب زاده
نغمه تار ابريشم
قالی کاشان
قالی نایین
ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه
نقش ماهی بر سفالینه های پیش از تاریخ
بیجار و قالی آن از دیدگاه ادوارد
بررسي تطبيقي فرش روستاي جادشت با فرش كشكولي در زمان كوچ نشيني
معرفی نقش ناظم در قالی قشقائی
تاریخچه نقش بوته قباد خانی در ایل قشقایی
معرفي استاد حميد آتش طينت
معرفي استاد رسول مهرورزان
معرفي فرشيد پوريا استاد بافت
ليست كتب مرتبط با فرش و هنر كتابخانه مركز آموزش جهاد كشاورزي كرمانشاه
معرفي استاد مرتضي فرهاديه
وزی روزگاری فرش بیجار
تاریخچه نقش بوته قباد خانی
ويژگي هاي كلي فرش شرقي و حدود جغرافيايي
آموزش گره هاي كاربردي در بافت قالي
ارتباط نقوش گبه بازندگي عشاير فارس
فرشهاي پرزدار بلوچ وهمسايگان آنها
مهندس شيرين صور اسرافيل

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو