پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語

قالی باغ بهشت تبریز ( کراکوو )- محقق و نویسنده: امید بنام



  .

آسیب‌شناسی پژوهش در فرش ایران - داود شادلو-دانشجوی دکترای مطالعات تطبیقی هنر اسلامی



( این نوشتار بخشی از مطلب تحقیقی است که در مراسم رونمایی از باز بافی قالی باغ بهشت تبریز، سال 1389 در مجتمع فرهنگ و هنر تبریز، توسط نگارنده ارائه گردید ) یکی از قالی های زیبای آذربایجان که داستان شگرفی را پشت سر نهاده است، بی شک قالی باغ بهشت تبریز یا ( کراکوو ) است. در زمان شاه طهماسب، تبریز پایتخت حکومت صفویه یکی از مراکز تجمع هنرمندان بود. کتابخانه سلطنتی با حضور هنرمندانی نظیر: بهزاد، سلطان محمد تبریزی، آقا میرک، شیخ زاده، میر مصور، میرزا علی، شیخ محمد، مظفر علی و تعداد زیادی هنرمندان و صنعتگران، شاهد رونق کتاب آرایی و مینیاتور شده بود، در این زمان است که به لطف این هنرمندان مکتب نگارگری تبریز به وجود می آید و آثار بسیار ارزشمندی نظیر شاهنامه شاه طهماسب خلق می شود. همزمان کارگاههای سلطنتی قالیبافی تاسیس و آثار بی بدیلی بافته می شود. توجه و اهمیت دربار صفوی به هنر قالیبافی باعث گردید، نام دوران طلایی قالیبافی جهان زیبنده این دوران گردد. قالی باغ بهشت تبریز ( کراکوو ) که به دست هنرمندان نگارگر گارگاه سلطنتی طراحی و بافته شده است در ابعاد 33/7 × 10/4 سانتی متر ( 30 متر ) ، با طرح متنی که نشان از باغی خیالی و آبشاری جاری دارد و گلها و شکوفه ها و درختان سرو با پرندگان رنگارنگ و حیواناتی نظیر: شیر، پلنگ، گوزن، آهو و میمون به بهترین گونه ایی نقش شده اند. سیمرغ فراخ بال از میان شاخ ها در پرواز است و تمامی این نقوش بر روی رنگ متن طلایی با درخششی خاص دیده می شوند. در میان قالی ترنجی بیضی شکل با رنگ ارغوانی و 2 سرترنج هماهنگ در امتداد خط عمودی متن دیده می شود. از 3 حاشیه یکی عریض تر با نقش یک در میان و مکرر از گل ها به همراه آهوان در کنار پرندگان دیگر نقش شده اند. 2 حاشیه دیگر، باریکتر با نقش گل و نخل بر روی زمینه زرد و گل پرنده روی زمینه سرمه ایی سیر طراحی شده اند. تار و پود: ابریشم و پرز آن نیز از پشم است. در رجشمار 56 با گره ترکی، توانسته است یکی از شاهکارهای قالی صفویه در تبریز باشد. سرنوشت شگفت انگیز این قالی یکی از تاسف بارترین و در نوع خود نمادی از پایداریست. در دوران جنگهای ایران و عثمانی این قالی بدست عثمانیان افتاد و چون در آن زمان قسمتی از اروپا در تصرف عثمانیان بود به آنجا فرستاده شد. در جنگ پارکانی در سال 1683 م ما بین قوای لهستان و عثمانی ، پادشاه لهستان ژان سوم ( ژان سوبیسکی ) این قالی را به غنیمت گرفت و آن را به کراکوو ( پایتخت آن زمان لهستان ) برد و به کلیسای کراکوو هدیه کرد. سپس این قالی برای گستردن در پله های محراب کلیسا در نظر گرفته می شود و چون ابعاد قالی بزرگتر بود به دو تکه بریده می شود و نیمی پهن و نیم دیگر به انبار کلیسا انتقال می یابد. بعدها نیم موجود در انبار به عتیقه فروشی فروخته میشود و آن نیز به شخصی فرانسوی بنام ژول مسی می فروشد و وی نیز در سال 1903 م قالی را به موزه هنرهای تزئینی پاریس هدیه می دهد و بنام کراکوو پاریس نامیده میشود. نیمه موجود در کلیسای کراکوو لهستان در جنگ جهانی دوم به غنیمت آلمانها در می آید، پس از اتمام جنگ ، به لهستان بر میگردانند و در بخش شرقی موزه واول شهر کراکوو نگهداری میکنند و این نیم دیگر قالی باغ بهشت تبریز، واول کراکوو نامیده می شود. تادیو زمانوسکی کارشناس ارشد هنری لهستان این قالی را نه تنها از برجسته ترین آثار تاریخ هنر تزئینی تبریز و ایران، بلکه سراسر جهان می داند. پروفسور پوپ در بررسی هنر ایران آن را یکی از کامیابی های بزرگ تاریخ هنر تزئینی می شمارد. پس از سالها در نمایشگاهی در کاخ سلطنتی واول شهر کراکوو نمایشگاهی گشایش می یابد که در امر موزه داری جهان بدعتی نو میگذارد. این نمایشگاه تنها شامل یک اثر هنری بسیار پر ارزش بود. که در گذشته یکپارچه بوده و امروزه دو تکه شده است و به دو موزه تعلق دارد. پس از آن نیز نمایشگاهی در خانه یونسکو پاریس برگزار و برای دومین بار دو تکه قالی در کنار هم قرار می گیرند. در سالهای اخیر بازبافی این قالی در تبریز فرصتی است تا یکبار دیگر بتوانیم شاهد نمونه ایی از آن باشیم. استاد رحیم چرخی با الهام از طرح اصلی و رعایت تمامی موارد فنی آن را طراحی و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجانشرقی برای تولید به دست استاد احمدلو سپرده شده است.




قالی باغ بهشت تبریز ( کراکوو )- محقق و نویسنده: امید بنام

( این نوشتار بخشی از مطلب تحقیقی است که در مراسم رونمایی از باز بافی قالی باغ بهشت تبریز، سال 1389 در مجتمع فرهنگ و هنر تبریز، توسط امید بنام محقق و نویسنده قالی ايران ارائه گردید )

 

امید بنام محقق و نویسنده قالی ايران


یکی از قالی های زیبای آذربایجان که داستان شگرفی را پشت سر نهاده است، بی شک قالی باغ بهشت تبریز یا ( کراکوو ) است.
در زمان شاه طهماسب، تبریز پایتخت حکومت صفویه یکی از مراکز تجمع هنرمندان بود. کتابخانه سلطنتی با حضور هنرمندانی نظیر: بهزاد، سلطان محمد تبریزی، آقا میرک، شیخ زاده، میر مصور، میرزا علی، شیخ محمد، مظفر علی و تعداد زیادی هنرمندان و صنعتگران، شاهد رونق کتاب آرایی و مینیاتور شده بود، در این زمان است که به لطف این هنرمندان مکتب نگارگری تبریز به وجود می آید و آثار بسیار ارزشمندی نظیر شاهنامه شاه طهماسب خلق می شود. همزمان کارگاههای سلطنتی قالیبافی تاسیس و آثار بی بدیلی بافته می شود. توجه و اهمیت دربار صفوی به هنر قالیبافی باعث گردید، نام دوران طلایی قالیبافی جهان زیبنده این دوران گردد.
قالی باغ بهشت تبریز ( کراکوو ) که به دست هنرمندان نگارگر گارگاه سلطنتی طراحی و بافته شده است در ابعاد 33/7 × 10/4 سانتی متر ( 30 متر ) ، با طرح متنی که نشان از باغی خیالی و آبشاری جاری دارد و گلها و شکوفه ها و درختان سرو با پرندگان رنگارنگ و حیواناتی نظیر: شیر، پلنگ، گوزن، آهو و میمون به بهترین گونه ایی نقش شده اند. سیمرغ فراخ بال از میان شاخ ها در پرواز است و تمامی این نقوش بر روی رنگ متن طلایی با درخششی خاص دیده می شوند. در میان قالی ترنجی بیضی شکل با رنگ ارغوانی و 2 سرترنج هماهنگ در امتداد خط عمودی متن دیده می شود. از 3 حاشیه یکی عریض تر با نقش یک در میان و مکرر از گل ها به همراه آهوان در کنار پرندگان دیگر نقش شده اند. 2 حاشیه دیگر، باریکتر با نقش گل و نخل بر روی زمینه زرد و گل پرنده روی زمینه سرمه ایی سیر طراحی شده اند.
تار و پود: ابریشم و پرز آن نیز از پشم است. در رجشمار 56 با گره ترکی، توانسته است یکی از شاهکارهای قالی صفویه در تبریز باشد.
سرنوشت شگفت انگیز این قالی یکی از تاسف بارترین و در نوع خود نمادی از پایداریست. در دوران جنگهای ایران و عثمانی این قالی بدست عثمانیان افتاد و چون در آن زمان قسمتی از اروپا در تصرف عثمانیان بود به آنجا فرستاده شد.
در جنگ پارکانی در سال 1683 م ما بین قوای لهستان و عثمانی ، پادشاه لهستان ژان سوم ( ژان سوبیسکی ) این قالی را به غنیمت گرفت و آن را به کراکوو ( پایتخت آن زمان لهستان ) برد و به کلیسای کراکوو هدیه کرد.
سپس این قالی برای گستردن در پله های محراب کلیسا در نظر گرفته می شود و چون ابعاد قالی بزرگتر بود به دو تکه بریده می شود و نیمی پهن و نیم دیگر به انبار کلیسا انتقال می یابد. بعدها نیم موجود در انبار به عتیقه فروشی فروخته میشود و آن نیز به شخصی فرانسوی بنام ژول مسی می فروشد و وی نیز در سال 1903 م قالی را به موزه هنرهای تزئینی پاریس هدیه می دهد و بنام کراکوو پاریس نامیده میشود.
نیمه موجود در کلیسای کراکوو لهستان در جنگ جهانی دوم به غنیمت آلمانها در می آید، پس از اتمام جنگ ، به لهستان بر میگردانند و در بخش شرقی موزه واول شهر کراکوو نگهداری میکنند و این نیم دیگر قالی باغ بهشت تبریز، واول کراکوو نامیده می شود.
تادیو زمانوسکی کارشناس ارشد هنری لهستان این قالی را نه تنها از برجسته ترین آثار تاریخ هنر تزئینی تبریز و ایران، بلکه سراسر جهان می داند.
پروفسور پوپ در بررسی هنر ایران آن را یکی از کامیابی های بزرگ تاریخ هنر تزئینی می شمارد.
پس از سالها در نمایشگاهی در کاخ سلطنتی واول شهر کراکوو نمایشگاهی گشایش می یابد که در امر موزه داری جهان بدعتی نو میگذارد. این نمایشگاه تنها شامل یک اثر هنری بسیار پر ارزش بود. که در گذشته یکپارچه بوده و امروزه دو تکه شده است و به دو موزه تعلق دارد. پس از آن نیز نمایشگاهی در خانه یونسکو پاریس برگزار و برای دومین بار دو تکه قالی در کنار هم قرار می گیرند.
در سالهای اخیر بازبافی این قالی در تبریز فرصتی است تا یکبار دیگر بتوانیم شاهد نمونه ایی از آن باشیم. استاد رحیم چرخی با الهام از طرح اصلی و رعایت تمامی موارد فنی آن را طراحی و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجانشرقی برای تولید به دست استاد احمدلو سپرده شده است.




دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
  طرح تلخ فرش دستباف - شیرین صوراسرافیل محقق و نویسنده قالی ايران
  چین، کاشان ندارد - حمید کارگر
  قالی باغ بهشت تبریز ( کراکوو )- امید بنام محقق و نویسنده قالی ايران
  آسیب‌شناسی پژوهش در فرش ایران - داود شادلو-دانشجوی دکترای مطالعات تطبیقی هنر اسلامی
  مبانی تغییر سازمانی - شهدخت رحیم پور
  محمد اخوان و تولد دوباره نقوش فرش فارس - شهدخت رحیم پور
  رشته فرش و دانش آموختگانش - شهدخت رحیم پور
 تشكيل دايره تفتیش فرش - حمید کارگر
 «قالی» از عهد ‌ناصرالدین‌شاه تا امروز ‌- تورج ژوله ‌- پژوهشگر فرش
عباس سیاحی و کارگاه رنگرزی سلطان آباد در شیراز - شهدخت رحیم پور
بحث آسیب پذیری اقتصاد تک محصولی ولزوم توجه به صادرات غیر نفتی در ایران - شهدخت رحیم پور
جهت دهی خلاقیت و نوآوری در فرش - شهدخت رحیم پور
سنجش وزن پشم - حمید کارگر
آیا میتوان علم مدیریت را با هنر بومی فرش تطبیق داد؟ - شهدخت رحیم پور
فرش دستباف گران نیست - حمید کارگر
تعارف نداریم - برگی از تاریخ فرش ایران (5) - حمید کارگر
باورمندی به تبلیغات / برگی از تاریخ فرش ایران (4) - حمید کارگر
پیشگیری از صدور فرش های معیوب / برگی از تاریخ فرش ایران (3) - حمید کارگر
از وضعيت موجود تا وضعيت مطلوب صنعت فرش دستباف ايران -به قلم مهدی میرزا امینی
از کیک و کوکو و پیتزا تا فرش ایرانی - حمید کارگر
نقدی بر نمایشگاه فرش دستباف تهران -به قلم مهدی میرزا امینی
رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی
در تبلیغ فرش دستباف شرطی سازی را از یاد نبریم - حمید کارگر
فرش آهنی؛ دست بافته هنرمندان سنقری - ایسنا
مشکل اصلی فرش ایران نبود مدیریت است - عبدالله احراری
تفکر تجاري نبايد بر فرش حاکم باشد - مهندس شیرین صوراسرافیل
نمایش فقر قالیبافان خدمت به آنان نیست - حمید کارگر
فرش دستباف و فرصت هايي که مي سوزند - حمید کارگر
ذينفعان قالی در تصميم گيري‌ها نقشي ندارند - عبدالله احراری
مدرك دانشگاهي فرش اعتبار دارد يا خير؟ - نسترن ابلاغیان
الزام نگاه به رقبا در تجارت جهانی فرش - حمید کارگر
ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟ - حمید کارگر
 مشتری عزیز! کپی برابر اصل نیست
فرش دوروي دويدوخ در20 کشوربازاريابي مي شود
  پايتختي نشسته بر فرش ابريشم
  اگر قصد خريد گبه و گليم داريد
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد
  نکات مهم نمایشگاه بیستم فرش دستباف تهران‌ - عبدالله احراری
  در جست‌و‌جوي چهره اي مطلوب از فرش ايراني -حميد كارگر
  حال و هواي فرش ايران در تعطيلات نو
  چالش‌هاي فراروي هنر- صنعت فرش دستباف
  گپ و گفتي از جنس فرش در راديو اقتصاد
  رنگ را به رخسار فرش دستباف ایرانی بازگردانيم
  هنر تابلو فرش ايران؛ اصيل يا بي‌اصالت - گزارش ايرنا

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو
40 ˚C