پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
کلیپ های زیبای فرهنگ و فرش دستباف ایران زمین بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


شاه کلید نوآوری در طراحی قالی، داشتن قانون کپی رایت - امید بنام




شاه کلید نوآوری در طراحی قالی، داشتن قانون کپی رایت ! مصاحبه نشریه ارتباط صنعت میراث داری و شناخت و گسترش قالی، هنر- صنعتی ۶۰۰۰ ساله که هر نقش آن با رقص سر انگشتان قالی بافی رقم می خورد بس دشوار و با اهمیت است. امید بنام سومین نسل از خانواده ایی طراح و قالیباف است، به گفته خودش تا چشم باز کرد کاغذ نقشه بود و رنگ و قلم مو، دوران کودکیش با رفتن به مراکز قالی بافی در تبریز و حومه و بازی در کارگاه ق...الیبافی پدر گذشت، از سنین هشت و نه سالگی کپی طرحهای پدر، امکان نخستین آشنایی را با نقش و نگارها فراهم آورد. پس از تحصیلات ابتدایی و راهنمایی این عشق بیشتر در او نمایان شد، بدین سبب رهسپار هنرستان میرک تبریز شده و پس از چهار سال، در رشته نگارگری و تذهیب با درجه هنری عالی فارغ التحصیل گشت، سپس راهی دیار نصف جهان شد و در رشته صنایع دستی گرایش قالی تحصیلاتش را به اتمام رسانید. وی هم اکنون در کنار طراحی قالی ( تلفیقی و تسخیری در مکتب طرح بنام )، تحقیق و نوشتن پیرامون هنر- صنعت قالی در مطبوعات استان و کشور را پی میگیرد و عضو شورای تهیه و تنظیم اسناد ثبت ملی و جهانی قالی آذربایجان، محقق و نویسنده مجموعه مستند ۱۵ قسمتی قالی آذربایجان، نویسنده برنامه رادیویی ایلمک سسی، مشاور و کارشناس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان قالی شهرستان تبریز و... را در کارنامه هنری خود دارد. "در دیباچه ذکر شده، لغت قالی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود و از آنجایی که یکی از ارکان مهم در قالی طرح و رنگ آن است، پای صحبت یکی از طراحان جوان و نوآور آن می نشینیم و انگشت بر یکی از دغدغه‌های اساسی این هنرمندان می گذاریم." بی‌شک یکی از مشغله‌های ذهنی هنرمندان طراح و صاحبان ایده و فکر همواره نبود قانون کپی رایت برای آثارشان است، به نظر شما آیا وجود این قانون کمکی به قالی کشورمان از جنبه‌های تولیدی و تجاری می کند؟ یکی از اقدامات مهم در عرصه هنر و کلا حقوق بین الملل، حفاظت از حاصل تفکر و نواندیشی است. اما پیش از پاسخ به سوال شما لازم است از تاریخچه و اهداف قانون کپی رایت شناختی داشته باشیم ! پس لطفا بطور کلی تعریفی از کپی رایت برای ما بفرمایید؟ تا اواخر قرن ۱۸میلادی برای حمایت از دارایی‌های ادبی، هنری وعلمی قانون مشخصی در جهان وجود نداشت و آفرینندگان یک اثر در خارج از مرزهای کشور خود، فاقد حقوق قانونی بودند و در صورت کپی برداری از آثارشان حق اعتراضی نداشتند، اما در سال ۱۸۸۶میلادی پیمان برن ( برن، پایتخت سوئیس )، منعقد و داشتن حق قانونی بر مالکیت یک اثر را در تمام کشورهای عضو آن را قابل اجرا دانست. پیمان برن تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال ۱۹۶۷ میلادی مدیریت آن برعهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت معنوی ورد اینتللکتوال پراپرتی ارگانیزیشن یا به اختصار ویپو قرار گرفته است. کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبی، علمی و هنری است. این آثار به هر صورت که عرضه شده باشند، در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند ( یعنی دیده، شنیده یا لمس شوند ) شامل این حمایت خواهند بود. اگر این اثر یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، یک حرکت جدید در رقص، کد هتمل یا گرافیک کامپیوتری باشد که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست،CD یا‌ هارد درایو کامپیوتر باشد هم، شامل قانون کپی رایت میشود. وجود قانون کپی رایت به آفریننده یک اثر اجازه میدهد تا از حقوق انحصاری تکثیر، اقتباس در شیوه بیان نو ( مانند به فیلم تبدیل کردن یک رمان )، پخش و نمایش عمومی اثر استفاده نماید. انحصاری به این معنا است که تنها آفریننده اثر، بتواند از این حقوق استفاده کند. آیا یک اثر ثبت شده، مدت زمان مشخصی برای حق کپی رایت دارد؟ قانون کپی رایت از زمانی که اثری در شکلی ملموس به وجود بیاید، شامل آن اثر میشود. برای مثال، یک نویسنده ساکن آلمان، اثر خود را نوشته و پای آن را امضا میکند و با گذاشتن نشانه کپیرایت © در کنار آن تاکید میکند که نویسنده اثر است. سپس نوشته‌هایش را در پاکتی گذاشته و به آدرس خودش پست میکند و این پاکت را دربسته نگه میدارد. در واقع شاهد او تاریخ مهر پست بر پاکت است. حال او با در دست داشتن این نامه، اثر خود را در دفتر کپی رایت آلمان به ثبت میرساند تا از هرگونه سوء استفاده حمایت شود. حتی اگر شخصی قبل از ثبت رسمی اثر از آن استفاده کند، او با در دست داشتن آن پاکت میتواند مالکیت خود را به اثبات برساند. اما تاریخ انقضای کپی رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات به وجود آورنده آن اثر و ۵۰ سال پس از مرگ او است. این مقدار زمان، در تمام کشورهای عضو پیمان برن رعایت میشود ولی هر کشوری میتواند زمان بیشتری برای کپی رایت قائل شود، اما این زمان نباید از مقدار تعیین شده در پیمان کمتر باشد. گاهی اوقات طی یک وصیت نامه رسمی، حقوق یک اثر به بازماندگان آن تعلق میگیرد که البته بایستی مورد تایید قرار گیرد. هدف از کپی رایت چیست ؟ کپی رایت اقدامات حفاظتی است از ابداعات و ایده ها، برخلاف ثبت اختراع که از ایده‌ها با کاربرد صنعتی ثابت‌ شده آن محافظت می‌کند. دولت‌ها وظیفه دارند که با محافظت از بیان ایده‌ها به عنوان بخشی از دارایی و اموال افراد جامعه ( اموال معنوی ) از طریق کپی‌رایت موجب رشد و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی شوند. تفکر پشت کپی‌رایت این است که به افراد ضمانت کنترل روی آثارشان داده می‌شود، تا بتوانند وقت بیشتری برای توسعه آن صرف نمایند. آثار اصلی (اورجینال) و سایر ابداعات، موجب رشد و پویایی در هنر و صنعت کشورها میشود. آیا در کشورمان قوانین حمایتی کپی رایت وجود دارد؟ بله خوشبختانه قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که با هدف حمایت ازحقوق مادی و معنوی است وجود دارد. این قوانین شامل سی و سه ماده و سه تبصره میباشد که در روز پنجشنبه يازدهم دی ماه‌ ۱۳۴۸ به تصويب مجلس شورای ملی رسيده و بر اساس آن قانون، آثاری که توسط پدید‌آورندگان تهیه می‌شود و آنچه این پدید‌آورنده از راه دانش‌ و ابتکار پدید می‌آورد از آن اوست. در سال ۱۳۸۹ طرح الحاقی جدیدی به ماده ۱۲این قانون اضافه شد که طبق آن: ۱- محدودیت زمانی وراث مولف برداشته شد ۲- درصورت فوت و نداشتن وارث، حقوق معنوی تالیفات بجای وزارت ارشاد به حاکم شرع یا ولی فقیه سپرده شد. همچنین کشور ما در سال ۱۳۸۰ برای ثبت بین المللی علائم به پیمان مادرید ملحق شد، اما برای پیوستن به پیمان برن ( که از کپی رایت حمایت می کند) هنوز هم تردید و احتیاط وجود دارد. زیرا یکی از دغدغه‌های همیشگی کشورهای جهان سوم این بوده که پیوستن به نظامهای بین المللی حمایت از کپی رایت به واسطه لزوم پرداخت مبالغ کلان بابت دریافت و خرید حق انتشار کتب، نشریات و آثار علمی و نرم افزارها و... است و میتواند روند انتقال علم و تکنولوژی را به داخل کشور متوقف و یا دست کم کند سازد! به نظر شما آیا طراحی قالی نیز شامل کپی رایت می شود و اساسا چگونه طرحهای قالی و طراحان آن شامل کپی رایت می شوند؟ مطابق با پیمان برن،" آفرینندگان آثار ادبی و هنری و علمی مورد حمایت قرار دارند و دارای حق اختصاصی نشر و یا واگذاری اثر خود به دیگری هستند". این جمله به این معنا است که برای استفاده از یک اثر ( ادبی، هنری، علمی )، شما به اجازه صاحب آن نیاز دارید. که البته طراحی قالی نیز خلق یک اثر هنری بر روی دستبافته است و شامل آن می شود. اما در بخشی از قانون کپی رایت به استفاده منصفانه یا فیر یوز از تمام یا بخشی از یک اثر برای تضمین شاعرانه، خبر رسانی، تحقیق و تحصیل، مجاز اعلام شده است. اگر این استفاده در مواردی به غیر از اینها باشد غیر قانونی است. با توجه به گفته شما در کشورمان قوانین حمایتی وجود دارد، شرایط و نحوه بهره مندی هنرمندان چگونه است؟ متاسفانه به دلیل کهنه بودن قوانین ( مصوب بیش از۴۰ سال پیش )، بایستی طبق ماده ۲۱ این قانون هم اکنون برای ثبت یک طرح قالی راهی تهران، میدان بهارستان، ساختمان مرکزی ارشاد شد و پس از طی ماجراهای غیر کارشناسی و خنده دار طرح شما به اصطلاح ثبت می شود ! اما با کدام ضمانت اجرا !؟ همچنین با تکنولوژیهایی نوین نظیر: اسکنر، پرینتر و دوربین‌ها و... به راحتی کپی و تکثیر آثار طراحی قالی انجام میپذیرد و به علت عدم صراحت قانون و نبود مجازاتهاي مشخص و به موقع همچنین سهل‌انگاري در حفظ و نگهداري از آثار بويژه در برخي از سازمانهاي مسئول دولتي به هنگام مميزي‌ها موجب شده است تا حقوق صاحبان اثر، پديدآورندگان، طراحان، مترجمين و محققين بسياري پايمال شود. در کل بدلیل نبود قوانین و ضمانت اجرایی مشخص در این خصوص، نقض حقوق مالکیت معنوی بر آثار مختلف بصورت گسترده‌ای صورت میگیرد و این امر به شدت بر هنر، بخصوص طراحی قالی تاثیرات منفی گذاشته است و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شدیدترین مجازاتها را در این موارد برای مجرمین درنظر گرفته اند. در مقایسه با دیگر کشورها به نظر شما چرا ما ایرانیان به حقوق مالکیت فکری و معنوی احترام نمی گذاریم؟ کپی بدون اجازه قطعا بی‌اخلاقی است و اگر صریح و بی‌تعارف عرض نمایم دزدی بی‌شرمانه است، که در این خصوص به نظر بایستی جامعه شناسان و روانشناسان و متخصصان امر، تحقیق نمایند و پاسخ مناسب برای سوال شما داشته باشند! چرا در گذشته با وجود نبود این قوانین، مشکلات کپی در حوزه طراحی قالی این چنین حاد نبود؟ بطور مشخص: ۱- تعهد و اخلاق بین تولیدکنندگان و قالیبافان بالا بود ۲- تولیدات بطور متمرکز و کارگاهی با نظارت دقیق صورت میگرفت ۳- نبود امکانات امروزی کپی بردای از عوامل اصلی آن بود. نبود قوانین حمایتی برای طراحان نوآور قالی چه عواقبی به همراه دارد؟ کوچ طراحان و هنرمندان به خارج از کشور و یا منزوی شدن و بیکار ماندن در داخل کشور! بعضا هم در صورت داشتن سرمایه، تولیدات انحصاری بسیار محدود با تدابیر شدید حفاظتی برای خود و خریداران آثارشان ...! به طور مشخص در کشورمان تصویب و اجرای دقیق قوانین کپی رایت منطبق با پیمان برن در حوزه طراحی و تولید قالی چه فوایدی را در پی خواهد داشت؟ بطور قطع، نان خیل کثیری دلال و تاجر نمای دزد را آجر خواهد کرد! و از طرفی موجب رشد و شکوفایی آثار ابداعی و جدید خواهیم بود و صاحبان فکر جایگزین کپی کاران خواهند شد. تجارت قالی رونق خواهد گرفت و متعاقب آن اشتغالزایی به همراه خواهد داشت و در کل وضعیت بحرانی موجود در طرح و نقش قالی نیز کمی بهتر خواهد شد. پیشنهاد شما برای نهادینه شدن احترام به حق مالکیت فکری در جامعه ما که طرح قالی نیز بخشی از آن است چیست؟ انجام اقدامات فرهنگی نیاز اصلی است، از آموزش زیر بنایی در کتب مدارس تا دانشگاه و تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت در تمام زمینه‌ها لازم است. همچنین تصویب قوانین به روز و کاربردی و نظارت بر اجرای آن از اقداماتی است که به نظر مفید خواهد بود.


شاه کلید نوآوری در طراحی قالی، داشتن قانون کپی رایت - امید بنام !


مصاحبه نشریه ارتباط صنعت

میراث داری و شناخت و گسترش قالی، هنر- صنعتی ۶۰۰۰ ساله که هر نقش آن با رقص سر انگشتان قالی بافی رقم می خورد بس دشوار و با اهمیت است. امید بنام سومین نسل از خانواده ایی طراح و قالیباف است، به گفته خودش تا چشم باز کرد کاغذ نقشه بود و رنگ و قلم مو، دوران کودکیش با رفتن به مراکز قالی بافی در تبریز و حومه و بازی در کارگاه قالیبافی پدر گذشت، از سنین هشت و نه سالگی کپی طرحهای پدر، امکان نخستین آشنایی را با نقش و نگارها فراهم آورد. پس از تحصیلات ابتدایی و راهنمایی این عشق بیشتر در او نمایان شد، بدین سبب رهسپار هنرستان میرک تبریز شده و پس از چهار سال، در رشته نگارگری و تذهیب با درجه هنری عالی فارغ التحصیل گشت، سپس راهی دیار نصف جهان شد و در رشته صنایع دستی گرایش قالی تحصیلاتش را به اتمام رسانید. وی هم اکنون در کنار طراحی قالی ( تلفیقی و تسخیری در مکتب طرح بنام )، تحقیق و نوشتن پیرامون هنر- صنعت قالی در مطبوعات استان و کشور را پی میگیرد و عضو شورای تهیه و تنظیم اسناد ثبت ملی و جهانی قالی آذربایجان، محقق و نویسنده مجموعه مستند ۱۵ قسمتی قالی آذربایجان، نویسنده برنامه رادیویی ایلمک سسی، مشاور و کارشناس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان قالی شهرستان تبریز و... را در کارنامه هنری خود دارد.
"در دیباچه ذکر شده، لغت قالی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود و از آنجایی که یکی از ارکان مهم در قالی طرح و رنگ آن است، پای صحبت یکی از طراحان جوان و نوآور آن می نشینیم و انگشت بر یکی از دغدغه‌های اساسی این هنرمندان می گذاریم."
بی‌شک یکی از مشغله‌های ذهنی هنرمندان طراح و صاحبان ایده و فکر همواره نبود قانون کپی رایت برای آثارشان است، به نظر شما آیا وجود این قانون کمکی به قالی کشورمان از جنبه‌های تولیدی و تجاری می کند؟
یکی از اقدامات مهم در عرصه هنر و کلا حقوق بین الملل، حفاظت از حاصل تفکر و نواندیشی است. اما پیش از پاسخ به سوال شما لازم است از تاریخچه و اهداف قانون کپی رایت شناختی داشته باشیم !

پس لطفا بطور کلی تعریفی از کپی رایت برای ما بفرمایید؟
تا اواخر قرن ۱۸میلادی برای حمایت از دارایی‌های ادبی، هنری وعلمی قانون مشخصی در جهان وجود نداشت و آفرینندگان یک اثر در خارج از مرزهای کشور خود، فاقد حقوق قانونی بودند و در صورت کپی برداری از آثارشان حق اعتراضی نداشتند، اما در سال ۱۸۸۶میلادی پیمان برن ( برن، پایتخت سوئیس )، منعقد و داشتن حق قانونی بر مالکیت یک اثر را در تمام کشورهای عضو آن را قابل اجرا دانست.
پیمان برن تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال ۱۹۶۷ میلادی مدیریت آن برعهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت معنوی ورد اینتللکتوال پراپرتی ارگانیزیشن یا به اختصار ویپو قرار گرفته است. کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبی، علمی و هنری است. این آثار به هر صورت که عرضه شده باشند، در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند ( یعنی دیده، شنیده یا لمس شوند ) شامل این حمایت خواهند بود. اگر این اثر یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، یک حرکت جدید در رقص، کد هتمل یا گرافیک کامپیوتری باشد که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست،CD یا‌ هارد درایو کامپیوتر باشد هم، شامل قانون کپی رایت میشود. وجود قانون کپی رایت به آفریننده یک اثر اجازه میدهد تا از حقوق انحصاری تکثیر، اقتباس در شیوه بیان نو ( مانند به فیلم تبدیل کردن یک رمان )، پخش و نمایش عمومی اثر استفاده نماید. انحصاری به این معنا است که تنها آفریننده اثر، بتواند از این حقوق استفاده کند.

آیا یک اثر ثبت شده، مدت زمان مشخصی برای حق کپی رایت دارد؟
قانون کپی رایت از زمانی که اثری در شکلی ملموس به وجود بیاید، شامل آن اثر میشود. برای مثال، یک نویسنده ساکن آلمان، اثر خود را نوشته و پای آن را امضا میکند و با گذاشتن نشانه کپیرایت © در کنار آن تاکید میکند که نویسنده اثر است. سپس نوشته‌هایش را در پاکتی گذاشته و به آدرس خودش پست میکند و این پاکت را دربسته نگه میدارد. در واقع شاهد او تاریخ مهر پست بر پاکت است. حال او با در دست داشتن این نامه، اثر خود را در دفتر کپی رایت آلمان به ثبت میرساند تا از هرگونه سوء استفاده حمایت شود. حتی اگر شخصی قبل از ثبت رسمی اثر از آن استفاده کند، او با در دست داشتن آن پاکت میتواند مالکیت خود را به اثبات برساند.
اما تاریخ انقضای کپی رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات به وجود آورنده آن اثر و ۵۰ سال پس از مرگ او است. این مقدار زمان، در تمام کشورهای عضو پیمان برن رعایت میشود ولی هر کشوری میتواند زمان بیشتری برای کپی رایت قائل شود، اما این زمان نباید از مقدار تعیین شده در پیمان کمتر باشد. گاهی اوقات طی یک وصیت نامه رسمی، حقوق یک اثر به بازماندگان آن تعلق میگیرد که البته بایستی مورد تایید قرار گیرد.

هدف از کپی رایت چیست ؟
کپی رایت اقدامات حفاظتی است از ابداعات و ایده ها، برخلاف ثبت اختراع که از ایده‌ها با کاربرد صنعتی ثابت‌ شده آن محافظت می‌کند.
دولت‌ها وظیفه دارند که با محافظت از بیان ایده‌ها به عنوان بخشی از دارایی و اموال افراد جامعه ( اموال معنوی ) از طریق کپی‌رایت موجب رشد و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی شوند. تفکر پشت کپی‌رایت این است که به افراد ضمانت کنترل روی آثارشان داده می‌شود، تا بتوانند وقت بیشتری برای توسعه آن صرف نمایند. آثار اصلی (اورجینال) و سایر ابداعات، موجب رشد و پویایی در هنر و صنعت کشورها میشود.

آیا در کشورمان قوانین حمایتی کپی رایت وجود دارد؟
بله خوشبختانه قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که با هدف حمایت ازحقوق مادی و معنوی است وجود دارد. این قوانین شامل سی و سه ماده و سه تبصره میباشد که در روز پنجشنبه يازدهم دی ماه‌ ۱۳۴۸ به تصويب مجلس شورای ملی رسيده و بر اساس آن قانون، آثاری که توسط پدید‌آورندگان تهیه می‌شود و آنچه این پدید‌آورنده از راه دانش‌ و ابتکار پدید می‌آورد از آن اوست.
در سال ۱۳۸۹ طرح الحاقی جدیدی به ماده ۱۲این قانون اضافه شد که طبق آن: ۱- محدودیت زمانی وراث مولف برداشته شد ۲- درصورت فوت و نداشتن وارث، حقوق معنوی تالیفات بجای وزارت ارشاد به حاکم شرع یا ولی فقیه سپرده شد.
همچنین کشور ما در سال ۱۳۸۰ برای ثبت بین المللی علائم به پیمان مادرید ملحق شد، اما برای پیوستن به پیمان برن ( که از کپی رایت حمایت می کند) هنوز هم تردید و احتیاط وجود دارد. زیرا یکی از دغدغه‌های همیشگی کشورهای جهان سوم این بوده که پیوستن به نظامهای بین المللی حمایت از کپی رایت به واسطه لزوم پرداخت مبالغ کلان بابت دریافت و خرید حق انتشار کتب، نشریات و آثار علمی و نرم افزارها و... است و میتواند روند انتقال علم و تکنولوژی را به داخل کشور متوقف و یا دست کم کند سازد!
به نظر شما آیا طراحی قالی نیز شامل کپی رایت می شود و اساسا چگونه طرحهای قالی و طراحان آن شامل کپی رایت می شوند؟
مطابق با پیمان برن،" آفرینندگان آثار ادبی و هنری و علمی مورد حمایت قرار دارند و دارای حق اختصاصی نشر و یا واگذاری اثر خود به دیگری هستند". این جمله به این معنا است که برای استفاده از یک اثر ( ادبی، هنری، علمی )، شما به اجازه صاحب آن نیاز دارید. که البته طراحی قالی نیز خلق یک اثر هنری بر روی دستبافته است و شامل آن می شود. اما در بخشی از قانون کپی رایت به استفاده منصفانه یا فیر یوز از تمام یا بخشی از یک اثر برای تضمین شاعرانه، خبر رسانی، تحقیق و تحصیل، مجاز اعلام شده است. اگر این استفاده در مواردی به غیر از اینها باشد غیر قانونی است.

با توجه به گفته شما در کشورمان قوانین حمایتی وجود دارد، شرایط و نحوه بهره مندی هنرمندان چگونه است؟
متاسفانه به دلیل کهنه بودن قوانین ( مصوب بیش از۴۰ سال پیش )، بایستی طبق ماده ۲۱ این قانون هم اکنون برای ثبت یک طرح قالی راهی تهران، میدان بهارستان، ساختمان مرکزی ارشاد شد و پس از طی ماجراهای غیر کارشناسی و خنده دار طرح شما به اصطلاح ثبت می شود ! اما با کدام ضمانت اجرا !؟ همچنین با تکنولوژیهایی نوین نظیر: اسکنر، پرینتر و دوربین‌ها و... به راحتی کپی و تکثیر آثار طراحی قالی انجام میپذیرد و به علت عدم صراحت قانون و نبود مجازاتهاي مشخص و به موقع همچنین سهل‌انگاري در حفظ و نگهداري از آثار بويژه در برخي از سازمانهاي مسئول دولتي به هنگام مميزي‌ها موجب شده است تا حقوق صاحبان اثر، پديدآورندگان، طراحان، مترجمين و محققين بسياري پايمال شود.
در کل بدلیل نبود قوانین و ضمانت اجرایی مشخص در این خصوص، نقض حقوق مالکیت معنوی بر آثار مختلف بصورت گسترده‌ای صورت میگیرد و این امر به شدت بر هنر، بخصوص طراحی قالی تاثیرات منفی گذاشته است و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شدیدترین مجازاتها را در این موارد برای مجرمین درنظر گرفته اند.

در مقایسه با دیگر کشورها به نظر شما چرا ما ایرانیان به حقوق مالکیت فکری و معنوی احترام نمی گذاریم؟
کپی بدون اجازه قطعا بی‌اخلاقی است و اگر صریح و بی‌تعارف عرض نمایم دزدی بی‌شرمانه است، که در این خصوص به نظر بایستی جامعه شناسان و روانشناسان و متخصصان امر، تحقیق نمایند و پاسخ مناسب برای سوال شما داشته باشند!

چرا در گذشته با وجود نبود این قوانین، مشکلات کپی در حوزه طراحی قالی این چنین حاد نبود؟
بطور مشخص: ۱- تعهد و اخلاق بین تولیدکنندگان و قالیبافان بالا بود ۲- تولیدات بطور متمرکز و کارگاهی با نظارت دقیق صورت میگرفت ۳- نبود امکانات امروزی کپی بردای از عوامل اصلی آن بود.

نبود قوانین حمایتی برای طراحان نوآور قالی چه عواقبی به همراه دارد؟
کوچ طراحان و هنرمندان به خارج از کشور و یا منزوی شدن و بیکار ماندن در داخل کشور! بعضا هم در صورت داشتن سرمایه، تولیدات انحصاری بسیار محدود با تدابیر شدید حفاظتی برای خود و خریداران آثارشان ...!

به طور مشخص در کشورمان تصویب و اجرای دقیق قوانین کپی رایت منطبق با پیمان برن در حوزه طراحی و تولید قالی چه فوایدی را در پی خواهد داشت؟
بطور قطع، نان خیل کثیری دلال و تاجر نمای دزد را آجر خواهد کرد! و از طرفی موجب رشد و شکوفایی آثار ابداعی و جدید خواهیم بود و صاحبان فکر جایگزین کپی کاران خواهند شد. تجارت قالی رونق خواهد گرفت و متعاقب آن اشتغالزایی به همراه خواهد داشت و در کل وضعیت بحرانی موجود در طرح و نقش قالی نیز کمی بهتر خواهد شد.

پیشنهاد شما برای نهادینه شدن احترام به حق مالکیت فکری در جامعه ما که طرح قالی نیز بخشی از آن است چیست؟
انجام اقدامات فرهنگی نیاز اصلی است، از آموزش زیر بنایی در کتب مدارس تا دانشگاه و تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت در تمام زمینه‌ها لازم است. همچنین تصویب قوانین به روز و کاربردی و نظارت بر اجرای آن از اقداماتی است که به نظر مفید خواهد بود.


دیگر اخبار قالی دستباف ایرانی
  موضوعاتی که برای اولین بار مطرح می شوند ...ساخت مستند فاخر 10 قسمتی قالی آذربایجان کلید خورد -امید بنام
  در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه فرش ایران :سمینار;فرش،رسانه، تبلیغات برگزار شد
  آلبوم تصویری قالیچه جام جهانی ۲۰۱۴ - برزیل در بیست ودومین نمایشگاه فرش دستباف ایران
  قالیچه جام جهانی ۲۰۱۴ - برزیل در بیست ودومین نمایشگاه فرش دستباف ایران رونمأیی شد
  شاه کلید نوآوری در طراحی قالی، داشتن قانون کپی رایت - امید بنام
  دومین شمارۀ فرش دستباف ایران طُــــــرّه به زودی منتشر می‌شود
  هشتمین نمایشگاه فرش دستباف در مشهد برگزار مي شود
  دوماهنامه اطلاع رسانی، آموزشی و تحلیلی فرش دستباف ایران با نام طره به زودی منتشر می شود
  نمايشگاه گليم بافته های سرکار خانم شهدخت رحيم پور با عنوان شـانه
  نوروز خجسته باد
 شماره 18 فصلنامه علمی پژوهشی گلجام منتشر شد
 مصاحبه : آرزو پایدارفرد با استاد ابراهیم میرزایی - کارگاه رنگ و نقطه فرش دستباف
 بـازارچـه خــیـریــه-کمک به آسیب دیدگان زلزله استان آذربایجان شرقی-ایران
  15 کارگردان و روایتی از یک هنر ماندگارفرش ایرانی + سخه کامل فیلم فرش ایرانیان
 عرض تسلیت به مناسبت درگذشت پدر بزرگوارجناب آقای صفری همکار محترم
 سال نو ميلادي 2013 بر عموم هموطنان تهنیت باد
 مقالات دائره المعارف فرش تا پایان امسال نهایی می شود
 دویست وپنجاه رج از قالی صوتی تبریز بافته شد - ایلمک سسی، یگانه صدای قالی کشور - اتحادیه قالی تبربز
 گزارش تصویری سخنراني استاد سياوش آزادي در موزه فرش ایران - اتحادیه قالی تبربز
 دیدار دکتر نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران با اعضاء هیئت مدیره ا تحاديه فرش دستبافت ايران در ژاپن
 فرش های اهدایی شاه عباس صفوی و ناصر الدین شاه به حرم امام علی
 مصاحبه محمد باقر علیخانی رییس مرکز با روزنامه سیاست روز
 قالی دستباف ایران ركورد جدید گینس را از آن خود كرد
 ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟
 مشتری عزیز! کپی برابر اصل نیست
 ارسال نامه های جعلی بدون مهر و امضاء بوسیله اشخاص معلوم الحال زیر چترعلیرضا قادری رئیس خودخوانده اتاق فکر فرش ایران
 نا امیدی قالیبافان از بیمه
 تهدید دست اندرکاران فرش دستباف ایران در ژاپن بوسیله علیرضا قادری رئیس خودخوانده اتاق فکر فرش ایران
 حمید کارگر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران توانست چهار جایزه را از آن خود کند
 اعزام هیئت تجاری فرش دستباف ایران به توکیو
 شيرين صوراسرافيل، تورج ژوله و حميد کارگر در دومین هم اندیشی هنر -صنعت فرش دستباف- مشهد
 ‌رونمايي ازفرش نماد صلح اثر هنرمندان خراسان جنوبي در يونسکو
 نمایه کتاب گنجینه ی ملی فرش ایران اثر استاد تورج ژوله
خبر- ‌گزارش اختصاصی اتحادیه از آيين نكوداشت فرش ايران در موزه فرش ايران
 گزارش برگزاری آیین نکوداشت فرش دستباف ایران / موزه فرش تهران
 قالین، آیین نکوداشت قالی در موزه فرش ایران
 پژوهشی در فرش ایران به چاپ دوم رسید
  اولين اتحاديه تابلو فرش دستبافت و صنوف همگن در سـردرود
  خبر- ‌کلاس های آموزش موزه ایران برگزار می‌شود
  خبر- ‌المللی فرش قطر 27 فروردین برگزار می‌شود
  خبر- نشریه نقش و فرش شماره 21 و 22 منتشر شد
  خبر- حمید کارگر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران شد
  خبر- حميد کارگر از روابط عمومي مرکز ملي فرش ايران کناره گيري کرد
  خبر تصویری مراسم توديع و معارفه روساي جديد و پيشين مرکز ملی ايران
 چشم انداز صنعت فرش ایران و راهكارهای توسعه تجاری
  پيام فیصل مرداسی رييس پيشين مركز ملي فرش ايران به همراهان فرش ايراني
  محمد باقر علیخانی به عنوان رییس مرکز ملی فرش ایران منصوب شد
  نمايشگاه دستبافته هاي عشايري و روستايي در موزه فرش ايران
  تلاش در تسهیل و حمایت از صادرات فرش دستباف ایران
  کتابی از طرح‌های پرویز تناولی برای فرش منتشر شده
  نمایشگاه نقاشی های 'مریم رحیمی نمین'
  واردات کالاهای غیرضروری منوط به صادرات فرش دستباف شود
  حکم عذر خواهی رسمی دادگاهی عطاالله نظری نفوتی به زبان ژاپنی
  صدور حکم محکومیت مفتری برای عطاالله نظری نفوتی دوست و همیار علیرضا قادری در دادگاه ژاپن
 اطلاعیه - گزارش وکیل زاپنی از دادگاه های هتک حرمت و افترای آقای عطاالله نظری نفوتی نسبت به دو عضو دائم این اتحادیه

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو