پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語

علل برگزاری و چگونگی انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان






 برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال - چگونگی انجام مراسم قالیشویان




مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال



علل برگزاری و چگونگی انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان هر ساله دومین جمعه مهرماه، روز قالیشویان در مشهد اردهال است. جمعه که در میان مردم منطقه به «جمعه قالی» شهرت یافته، هر سال معمولا به یکی از روزهای میان نهم و پانزدهم پاییز (مهرماه) می‌افتد. هر گاه این جمعه با یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا با یک رویداد برجسته تاریخی و سیاسی همزمان شود، مراسم در همان هفته برپا می‌گردد. اصل شهادت امامزاده سلطانعلی‌بن‌امام محمدباقر(ع) در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری است و مردم و اهالی فین کاشان که دعوت‌کنندگان آن حضرت به این خطه بودند و از حامیان آن به شمار می‌رفتند دومین جمعه مهرماه را به‌عنوان مراسم قالیشویان انتخاب کردند. اهالی فین با جنگی که با لشکریان کفر کردند، قالی سجاده حضرت را دور جنازه ایشان پیچیدند و آن را به دوش گرفته و«حسین‌حسین‌گویان» در کنار نهر باریکرسف قرار دادند. بدین‌صورت که عده‌ای از اهالی فین با سلاح‌هایی که در دست داشتند، با کفار مشغول نبرد شدند و عده‌ای نیز به‌منظور حفظ جنازه به دور خود می‌چرخیدند و دشمنان را از اطراف جنازه پراکنده می‌کردند تا یاران دیگر آنها بتوانند قالی غرق به خون را در آب نهر شست‌وشو دهند. از آن سال به بعد در دومین جمعه مهرماه، اهالی فین به یاد حوادث و رویدادهای مربوط به شهادت و جنگ و گریزهای مربوط به نحوه خاکسپاری جنازه آن حضرت، چوب‌دستی‌های خود را «حسین‌حسین‌گویان» در هوا تکان می‌دهند و قالیچه را در نهر آبی که از داخل صحن امامزاده حسین(ع) از فرزندان امام زین‌العابدین(ع) می‌گذرد و به نهر امامزاده حسین(ع) معروف است، شست‌وشو می‌دهند. از ویژگی‌های مراسم عزاداری از روز چهارشنبه ۱۲ به مدت سه شب در صحن عامربن فینی بارگاه حضرت سلطانعلی‌بن امام محمدباقر برگزار می‌شود و جمعه شب با برنامه شام غریبان شهادت آن حضرت به پایان می‌رسد. برگزاری این مراسم قالیشویان که با استقبال هزاران زائر از سراسر کشور روبه‌روست فرصت مغتنمی برای معرفی ابعاد شخصیتی امامزاده واجب‌التعظیم سلطان علی‌بن محمدباقر(ع) است. در روز جمعه قالی ده‌ها هزار نفر زن و مرد از شهرها و روستاهای ایران، به‌خصوص از آبادی‌های حاشیه کویر، برای حضور در مناسک قالیشویان و تماشای آداب آن در مشهد اردهال گردهم می‌آیند. حاشیه‌نشینان کویر این منطقه حضور در مناسک قالیشویان و زیارت امامزاده سلطانعلی(ع) را در آغاز هر پاییز از فرایض مذهبی خود می‌انگارند. این زائران مومن ثواب زیارت امامزاده و حضور در مراسم قالیشویان را با زیارت مرقد مطهر جد بزرگوارش، حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضور در کربلا برابر می‌دانند. چگونگی انجام مراسم قالیشویان نحوه انجام مراسم بدین‌صورت است که تمامی اهالی فین، هرکدام چوبی به دست دارند و در صحن عامربن ناصر فینی اجتماع می‌کنند و پس از رفت و برگشت به صحن امامزاده حسین(ع) با آداب خاصی در صحن صفا تجمع کرده و بعد از انجام روضه‌خوانی و سینه‌زنی و سخنرانی متولیان امامزاده(ع) و معتمدان قریه خاوه، قالی مقدس را به معتمدان و اهالی فین تحویل می‌دهند که این لحظات بسیار با شکوه و دیدنی است به‌طوری که کمتر کسی است که مراسم تحویل قالی را شاهد باشد و تحت‌تاثیر زیبایی‌های آن قرار نگیرد. کسانی که قالی مقدس را از اهالی خاوه تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و چوب‌دستی‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند و «حسین‌حسین‌گویان»، قالی مقدس را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب امامزاده حسین (ع) می‌برند و آن را شست‌وشو می‌دهند و پس از شست‌وشو با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدان خاوه و خادمان امامزاده می‌دهند. مراسم قالیشویان در فضایی آکنده از غم و افسوس و در برابر هزاران چشم اشک‌آلود پایان می‌یابد. از جاذبه‌های معنوی و از مکان‌های مقدس و روح بخش، منطقه دره ازناوه معروف به قتلگاه است که در چهار کیلومتری حرم مطهر، واقع در مشهد اردهال کاشان است که در این منطقه حضرت علی‌بن باقر(ع) و یارانش به شهادت می‌رسند. بخش مراسم قالیشویان از فرهیختگان - صالح شهرابی متن کامل درباره ی امام زاده سلطان علي بن محمد باقر (ع) (مشهداردهال) از پایگاه رسمی امام زاده اخذ شده است




علل برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان

هر ساله دومین جمعه مهرماه، روز قالیشویان در مشهد اردهال است. این جمعه که در میان مردم منطقه به «جمعه قالی» شهرت یافته، هر سال معمولا به یکی از روزهای میان نهم و پانزدهم پاییز (مهرماه) می‌افتد. هر گاه این جمعه با یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا با یک رویداد برجسته تاریخی و سیاسی همزمان شود، مراسم در همان هفته برپا می‌گردد.
اصل شهادت امامزاده سلطانعلی‌بن‌امام محمدباقر(ع) در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری است و مردم و اهالی فین کاشان که دعوت‌کنندگان آن حضرت به این خطه بودند و از حامیان آن به شمار می‌رفتند دومین جمعه مهرماه را به‌عنوان مراسم قالیشویان انتخاب کردند.
اهالی فین با جنگی که با لشکریان کفر کردند، قالی سجاده حضرت را دور جنازه ایشان پیچیدند و آن را به دوش گرفته و«حسین‌حسین‌گویان» در کنار نهر باریکرسف قرار دادند. بدین‌صورت که عده‌ای از اهالی فین با سلاح‌هایی که در دست داشتند، با کفار مشغول نبرد شدند و عده‌ای نیز به‌منظور حفظ جنازه به دور خود می‌چرخیدند و دشمنان را از اطراف جنازه پراکنده می‌کردند تا یاران دیگر آنها بتوانند قالی غرق به خون را در آب نهر شست‌وشو دهند.
از آن سال به بعد در دومین جمعه مهرماه، اهالی فین به یاد حوادث و رویدادهای مربوط به شهادت و جنگ و گریزهای مربوط به نحوه خاکسپاری جنازه آن حضرت، چوب‌دستی‌های خود را «حسین‌حسین‌گویان» در هوا تکان می‌دهند و قالیچه را در نهر آبی که از داخل صحن امامزاده حسین(ع) از فرزندان امام زین‌العابدین(ع) می‌گذرد و به نهر امامزاده حسین(ع) معروف است، شست‌وشو می‌دهند.
از ویژگی‌های مراسم عزاداری از روز چهارشنبه ۱۲ به مدت سه شب در صحن عامربن فینی بارگاه حضرت سلطانعلی‌بن امام محمدباقر برگزار می‌شود و جمعه شب با برنامه شام غریبان شهادت آن حضرت به پایان می‌رسد.
برگزاری این مراسم قالیشویان که با استقبال هزاران زائر از سراسر کشور روبه‌روست فرصت مغتنمی برای معرفی ابعاد شخصیتی امامزاده واجب‌التعظیم سلطان علی‌بن محمدباقر(ع) است.
در روز جمعه قالی ده‌ها هزار نفر زن و مرد از شهرها و روستاهای ایران، به‌خصوص از آبادی‌های حاشیه کویر، برای حضور در مناسک قالیشویان و تماشای آداب آن در مشهد اردهال گردهم می‌آیند. حاشیه‌نشینان کویر این منطقه حضور در مناسک قالیشویان و زیارت امامزاده سلطانعلی(ع) را در آغاز هر پاییز از فرایض مذهبی خود می‌انگارند. این زائران مومن ثواب زیارت امامزاده و حضور در مراسم قالیشویان را با زیارت مرقد مطهر جد بزرگوارش، حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضور در کربلا برابر می‌دانند

چگونگی انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان
نحوه انجام مراسم بدین‌صورت است که تمامی اهالی فین، هرکدام چوبی به دست دارند و در صحن عامربن ناصر فینی اجتماع می‌کنند و پس از رفت و برگشت به صحن امامزاده حسین(ع) با آداب خاصی در صحن صفا تجمع کرده و بعد از انجام روضه‌خوانی و سینه‌زنی و سخنرانی متولیان امامزاده(ع) و معتمدان قریه خاوه، قالی مقدس را به معتمدان و اهالی فین تحویل می‌دهند که این لحظات بسیار با شکوه و دیدنی است به‌طوری که کمتر کسی است که مراسم تحویل قالی را شاهد باشد و تحت‌تاثیر زیبایی‌های آن قرار نگیرد.
کسانی که قالی مقدس را از اهالی خاوه تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و چوب‌دستی‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند و «حسین‌حسین‌گویان»، قالی مقدس را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب امامزاده حسین (ع) می‌برند و آن را شست‌وشو می‌دهند و پس از شست‌وشو با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدان خاوه و خادمان امامزاده می‌دهند. مراسم قالیشویان در فضایی آکنده از غم و افسوس و در برابر هزاران چشم اشک‌آلود پایان می‌یابد.
از جاذبه‌های معنوی و از مکان‌های مقدس و روح بخش، منطقه دره ازناوه معروف به قتلگاه است که در چهار کیلومتری حرم مطهر، واقع در مشهد اردهال کاشان است که در این منطقه حضرت علی‌بن باقر(ع) و یارانش به شهادت می‌رسند.
بخش مراسم قالیشویان از فرهیختگان - صالح شهرابی
متن کامل درباره ی امام زاده سلطان علي بن محمد باقر (ع) (مشهداردهال) از پایگاه رسمی امام زاده اخذ شده است





شعری از استاد صائم کاشانی در باب برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان و چگونگی این مراسم




دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
علل برگزاری و چگونگی انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان
قالی خشتیِ چالشتر - مريم قنبري عديوي
لکه بری در فرش - شهدخت رحیم پور دانشجوی ارشد فرش کاشان:
قالي دنياي ماهيها - عذرایوسفی
رنگرزی در فرش ایران - مریم قنبری عدیوی
بررسی وضعیت کنونی قالیبافی روستای درخش بر پایه ی روش های مردم شناسی - معصومه رئیسی
بررسی تا ثیر اسید ودندانه های مختلف بر روی نخ پشمی رنگرزی شده با هلیله - معصومه رمضانی پاسکیابی
نان ونمك - عذرایوسفی
قاليهاي پرده اي گنجینه فرش ومنسوجات آستان ‏قدس رضوی - عذرایوسفی
تاریخچه، ساخنار،نقشمایه ها و طرحهای فرش ترکمن
فرش در ادبيات فارسی
فرشهاي تاريخي ايران
راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی
فرش هاي لهستاني
مراحل مقدماتي بافت قالي
بافت فرش در اردبیل
چله كشي تركي
طراحان فرش دستباف كرمان
شیوه رنگرزی سنتی به یادگار مانده از محمد کاظم مجنونی
ویژگیها و مزایای الیاف پنیه خودرنگ
روشهای مختلف ضد بید کردن قالی
با استاد ابوالقاسم جدی اشنا شویم
سیر تحول بته جقه در ایران
شناسایی و ریشه‌یابی نقوش بومی فرش ایلام
صنعت و تجارت ابریشم ایران در عصر زندیه
فرش هریس از لحاظ جغرافیایی وطرح
استاد رسام عرب زاده
نغمه تار ابريشم
قالی کاشان
قالی نایین
ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه
نقش ماهی بر سفالینه های پیش از تاریخ
بیجار و قالی آن از دیدگاه ادوارد
بررسي تطبيقي فرش روستاي جادشت با فرش كشكولي در زمان كوچ نشيني
معرفی نقش ناظم در قالی قشقائی
تاریخچه نقش بوته قباد خانی در ایل قشقایی
معرفي استاد حميد آتش طينت
معرفي استاد رسول مهرورزان
معرفي فرشيد پوريا استاد بافت
ليست كتب مرتبط با فرش و هنر كتابخانه مركز آموزش جهاد كشاورزي كرمانشاه
معرفي استاد مرتضي فرهاديه
وزی روزگاری فرش بیجار
تاریخچه نقش بوته قباد خانی
ويژگي هاي كلي فرش شرقي و حدود جغرافيايي
آموزش گره هاي كاربردي در بافت قالي
ارتباط نقوش گبه بازندگي عشاير فارس
فرشهاي پرزدار بلوچ وهمسايگان آنها
مهندس شيرين صور اسرافيل

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو
40 ˚C