2011.04.12


آیا به ابهامات حفظ مالکیت صنعتی فرش ایران پاسخ منطقی داده خواهد شد؟



برگزاری همایش گره چهارصد ساله ایران و ژاپن - قالی های موزه فرش ایران در ژاپن - موزه ابریشم ژاپن



عبدالله احراري پژوهشگر و عضو انجمن علمي فرش ايران


محمدحسن كياني، مديركل مالكيت صنعتي سازمان ثبت اسناد كشور در گفت‌وگو با «جوان»، از برگزاری همايش مالكيت صنعتي فرش ايراني با هدف دفاع از حقوق فرش ايراني و آشنا كردن توليد‌كنندگان و تجار اين هنر بومي با حقوق خود مبني بر ثبت حقوق مالكيت فرش و نشان جغرافيايي و جلوگيري از ادامه سوء‌استفاده از طرحها و نقوش فرش ایرانی خبر داده و اضاف نموده: ا"ين سمينار سه روزه كه با همكاري سازمان جهاني مالكيت صنعتي با موضوع حمايت از حقوق فرش ايراني بر اساس مقرارت مالكيت صنعتي در تهران برگزار مي‌شود، سعي در آشنايي تجار با حقوق مالكيت صنعتي دارد. به گفته كياني، حقوق فرش ايراني كه در اين كنفرانس سعي در معرفي آن دارد عبارت است از نشان جغرافيايي، طرح صنعتي، علائم فردي، جمعي و تأييدي و قانون كپي رايت. "
براساس گفته‌هاي وي، نشان جغرافيايي به اين معنا است كه به طورمثال فرش اصفهان يا كاشان داراي مولفه‌هايي فني است كه متعلق به قلمرو جغرافيايي استان‌هاي مذكور است و بر اين اساس معرفي شده و قوانيني نيز براي حفظ حقوق آنها تصويب شده است و در حال حاضر 10 الي 15 اظهارنامه در اين خصوص وجود دارد.
ازديگر حقوق فرش ايراني مي‌توان به به طرح صنعتي اشاره كرد كه در خصوص جنبه‌هاي زيباشناسانه فرش ايراني است و باعث تمايز آن با نمونه‌هاي تقلبي مي‌شود.
كياني همچنين علائم فردي، جمعي و تأييدي را از ديگر موارد حقوق فرش ايراني دانست كه بر اساس قانون نسبت علائم تجاري و قانون ثبت اختراعات و طرح‌هاي صنعتي مصوبه 86 و 87 است و طبق آن علائم تأكيدي به ثبت رسيده و آنهايي كه داراي استانداردهاي مربوطه هستند مي‌توانند از نشانه‌هاي مذكور استفاده كنند.
از سوي ديگر قانون كپي رايت نيز از ديگر حقوق فرش ايراني است كه طبق آن قالب‌هاي فرش ايراني مشخص مي‌شود و تجار با آشنايي به حق انحصار طرح‌ها، مي‌توانند از كپي غير قانوني آن جلوگيري كنند.
به گفته مديركل مالكيت صنعتي سازمان ثبت اسناد كشور، تعداد زيادي از بافندگان فرش در ايران به صورت مستقيم و غير مستقيم به دليل سوء استفاده از فرش ايراني از كار بيكار شده‌اند و در اين ميان چين، هند و پاكستان با تزريق فرش‌هاي خود به نام فرش ايراني در بازارهاي جهاني، باعث خدشه دار شدن فرش اصيل ايراني و كسادي بازارهاي فرش ايران شده‌اند.
از اظهارات مدیر کل محترم مالکیت صنعتی چنین بر می آید که در خصوص چالشهای فرش ایران اطلاعات دقیق و صحیحی در اختیار ایشان قرار نگرفته است،اگر هزاران بافنده کارگاههای قالیبافی را ترک نموده اند قبل از محکوم نمودن دیگران و مقصر دانستن آنان باید از سوء مدیریت حاکم بر روند تولید و تجارت فرش،سیاستهای نادرست پولی و مالی بعنوان مهمترین عوامل یاد گردد و در مجموع مقصر اصلی تعطیلی کارگاههای قالیبافی خودمان هستیم و از ماست که بر ماست!
اما گویا هم مرکز ملی فرش و هم اداره کل فوق الذکر عزم خود را برای فعالیت وتلاش در این زمینه اغاز نموده و اخیرا استانها نیز در همین خصوص تلاشی را اغاز نموده اند ولی جامعه فرش ایران در خصوص اجرای این موضوع و میزان اثربخشی ان دارای تردیدهای جدی است بطوریکه تا کنون استقبال بسیار کمی از آن بعمل آورده است!
امید داریم همایش مورد اشاره بتواند به این ابهامات که برخی از ان به شرح زیر است پاسخ دهد:
1-چگونه می توانیم از دیگران تقاضای عدم کپی برداری از دیگران باشیم در حالی که عضو کنوانسیون جهانی حفظ حقوق مالکیت معنوی نیستیم و خود در بساری از زمینه ها کپی برداران قابلی هستیم؟!
2- ثبت نشان جغرافیایی چه مشکلی را حل می نماید و چه مرجعی برای تشخیص صحیح این موضوع وجود دارد؟آیا در مواردی که تا کنون عمل شده ابهامی وجود ندارد؟ شما فلان طرح و سبک را برای منطقه ای ثبت نموده اید که تنها در یکی دو دهه اخیر توسط دیگران در ان منطقه ترویج شده است؟به نظر شما چه تفاوتی بین ماهی تبریز و خوی و چندین منطقه دیگر وجود دارد و با کدامین شاخصها شما می خواهید آنان را از همدیگر جدا نمایید؟یا چه تفاوتی بین ماهی بیرجند و نهبندان و قاین و ........یا چه تفاوتی بین افشان مشهد و نیشابور و کاشمر و ...............؟!حال اگر یا بافنده تبریزی آمد در مشهد تولید فرش نمود با سبک و سیاق تبریز چه می شود!!
3-شما هم اکنون مشغول ثبت طرحها و نقوش مناطق مختلف بنام افراد حقیقی و حقوقی هستید که ممکن است تنها یکی از تولید کنندگان آن طرح و نقش در کشور باشد!اگر فی المثل طرح زیر خاکی کاشمر را برای تشکلی یا شخصی ثبت نمودید آیا او بعدا" می تواند بر علیه دیگران حتی در داخل کشور یا همان شهرستان اقامه دعوی نماید؟اگر بتواند یک مصیبت و ان اینکه طرح زیر خاکی اصلا" متعلق به علیپور نامی است که خدایش رحمت نماید ، اگر نتواند چه ثمره ای در انجام این همه هزینه وجود خواهد داشت؟
4-ویژگی طرح و نقشه فرش نقشمایه ها ،موتیفهای و رنگبندی آن است بفرمایید در جامعه ای که پژوهش و یادداشتی که دارای کلماتی مشخص است براحتی بن نام و بدون نام توسط دهها شخص دیگر کپی برداری میگردد حال در مورد طرحها و نقوشی که تنها یا یک جابجایی رنگی یا نقشمایه تبدیل به طرح و نقشه دیگری می شود چگونه انتظار دارید کپی برداری نشود؟!
و بسیاری از ............................
لذا ضمن احترام به تلاش عزیزان امیدواریم در انجام امور به اولویتهای تاثیر گذار بر هنر صنعت فرش توجه و اگر قرار است کاری انجام شود تمامی جهات و ابعاد آن مورد کنکاش قرار گیرد که حداقل اگر سودی ندارد اثر زیانبار نداشته باشد!

مطالب خواندنی برگزاری سمینار و کلاس های آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 طراحی پوستر دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 فراخوان شرکت در دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 آشنايي با تورج ژوله ، نويسنده، پژوهشگر و فرش شناس نام آشناي ايران
 اقدام مثبت مركز ملي فرش ايران و اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن ایران در ژاپن - عبدالله احراري
 خبر فراخوان شرکت در سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن ن در پورتال مرکز ملی فرش ایران
 اطلاعیه دوم سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 استاد تورج ژوله و مدیران مرکز ملی فرش ایران وارد ژاپن شدند
 همایش دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 پیام رییس مرکز ملی فرش ایران به دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 خبر-آيين گشايش همايش و دوره آموزشی دست اندركاران و فروشندگان فرش دستباف ایران در ژاپن در پورتال مرکز ملی فرش ایران
 خبرهمایش دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن در خبرگزاري فارس
 سخنرانی آقای اسحاقی درهمایش دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن
 مدیران و دست اندركاران ژاپني فرش دستباف ايران گردهم آمدند
 دوره آموزشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن پایان یافت
 نمایش تصویری همایش دومین سمینا ر و دوره های آموزشی- پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

همچنين در اين بخش بخوانيد... بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول
پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو