پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語

قالی خشتیِ چالشتر - مريم قنبري عديوي




قالی خشتیِ چالشتر - مريم قنبري عديوي

قالی چالشتر روستای چالشتر در فاصله هشت کیلومتري غرب شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاري به مدت چهار قرن مرکز حکومت و حکمرانی خوانین بختیاري بود که این موضوع تا دهه اول حکومت پهلوي تداوم داشته است. امروزه چالشتر يكي از مناطق شهرِ شهركرد محسوب مي‌شود. «چالِش تُر را مرکب از دو کلمه «چالش» و «تُر» می دانند. بنابر بیان صاحب برهان قاطع و دیگر فرهنگ ها «چالش» را به معنای جنگ، نبرد و «تُر» را به معنی میدان، محل و پسوند مکان بیان کرده اند. بنابراین چالش تر به معنای میدان جنگ می باشد.» (قانی، 1389: 2). چالشتر يكي از قديمي‌ترين و فعال‌ترين مناطق قالي‌بافي با خصوصیات روستایی در چهارمحال و بختیاری مي‌باشد كه در اين زمينه داراي شهرت جهاني است. «مهم‌ترين ويژگي قالي چالشتر استفاده از مواد اوليه مرغوب و رنگرزي مناسب به همراه بافت ممتاز و منحصر به فرد مي‌باشد. شادابي و زنده بودن طرح‌ها و رنگ‌هاي به كار رفته باعث به وجود آوردن يكي از زيباترين قالي‌ها شده است.» (ژوله، 1381: 201). از معروف ترین قالی های چالشتر که شهرت جهانی در بازارهای فرش اروپا را به خود اختصاص داده و در همه جا آن را منسوب به چهارمحال می دانند، قالی های طرح خشتی این منطقه می باشد.


قالی خشتیِ چالشتر - مريم قنبري عديوي- دانشجوی کارشناسی ارشد فرش گرایش رنگرزی- دانشگاه کاشان

چکیده

قالی ایران از شهرت جهانی برخوردار است؛ در این میان، برخی نواحی و مناطق از شهرت بیشتری در حوزه ی فرهنگی، هنری و صنعتی برخوردارند. منطقه ی چهارمحال و بختیاری از دیرباز در این حوزه ی هنری-تجاری، صاحب سبک و شیوه ی اختصاصی بوده است. مقاله حاضر با عنوان «قالی خشتی چالشتر» به صورت کتابخانه ای و حضور در محل برای بررسی گفته ها، تهیه شده است. در ابتدا به معرفي استان چهارمحال و بختياري و ویژگی های دستبافته های آن پرداخته ایم، سپس پیشینه فرشبافی بختیاری ها بررسی شده و در قسمت بعدی قالي‌هاي چالشتر و خصوصیات آن معرفی شده اند.
واژگان کلیدی: چهارمحال و بختیاری، دستبافته، قالی، بختياري، چالشتر، قالی خشتی.

مقدمه
قالی و دیگر بافته‌های هم خانواده آن در فرهنگ ایرانیان تنها یک زیرانداز و یا پوشش نیست؛ بلکه یک شاخص و معیار فرهنگی-هنری و برگ هایی برای شناسایی هویت و سند ملی جامعه به شمار می رود. فرش فراتر از آن که یک کالای اقتصادی و مصرفی باشد، دست بافته ای است که تار و پودش از روح و روان، عشق و هنر، هویت و خرد، باور و ایمان درونی یک ملت است. چهارمحال و بختياري به عنوان يكي از مراكز مهم بافت، توليد و صدور انواع دست بافته هاي پرزدار و بدون پرز مورد توجه پژوهشگران و فعالان اين صنعت در كشور مي باشد. بسياري از نقش ها و طرح هاي منحصر به فرد در اين منطقه از طبيعت و اقليم چهار فصل استان الهام گرفته می شود. آشنایی با استان چهارمحال و بختیاری «استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی ایران واقع شده است از شمال و مشرق به اصفهان از جنوب به کهگیلویه و از شمال غربی به ایذه محدود است. ناحیه ای است کوهستانی. کوه های بختیاری قسمتی از رشته کوه های مغرب ایران است که در جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده اند. از یک طرف به کوه های لرستان و از طرف دیگر به کوه های شمال غربی می پیوندد و مهم ترین کوه های آن زردکوه است. این ناحیه محل سکونت ایل بختیاری است.» (ژوله، 1381: 200). «سرزمینی که به نام خاک بختیاری خوانده می شود، جغرافیای محل زندگی و زیستگاه بزرگ ترین ایل عشایری کشور است.» (قنبری، عباس، 1391: 20).
«چهارمحال و بختیاری استانی در ناحیه زاگرس مرکزی با مساحتی معادل 1% کشور و جمعیتی بالغ بر 850000 نفر که در هفت شهرستان شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان، کوهرنگ، اردل و کیار زندگی می کنند. براساس پژوهش های متعدد این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی، منابع مادی و انسانی در تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران موثر بوده و هست. اقلیم سرد و خشک بر این استان حاکم می باشد. شهرکرد مرکز این استان با عنوان «بام ایران» شهرت دارد. استان چهارمحال و بختياري شامل دو منطقه مختلف و متصل به يكديگر است. ناحيه‌اي از اين استان را كه بين كوه‌هاي زاگرس تا خوزستان قرار گرفته بختياري و قسمت شرقي آن را كه در حد فاصل كوه‌هاي زاگرس به طرف اصفهان است، چهارمحال مي‌نامند.» (قنبری، فاطمه، 1391: 37).

«مهمترین مناطق قالیبافی در استان چهارمحال و بختیاری عبارتند از:
چالش تر (چالشتر)، سامان، اِشکَفتَک، پیربلوط، اَرجِنَگ، وَردنجان، فَرخشهر (قَهفرخ)، بروجن، بُلداجی، فرادنبه، هیرِگان، باباحیدر، اَردل و نواحی تابعه ی آن، شَلمزار و همچنین گروه فرش های اولاد (اولاد حاج علی).» (ژوله، 1381: 201-200).
تاریخ دقیقی از بافت فرش در این استان ذکر نشده اما به دلیل عشایری بودن استان می توان گفت: فرش این استان نیز همپای دیگر مناطق کشور، به خصوص فرش های عشایری قدمت دارد. قالي بافي با نقشه «در اين منطقه سابقه‌اي بيشتر از يكصد و هشتاد سال ندارد. در اين مدت بافنده بختياري گرچه به كثرت ساير نقاط بافندگي ايران نبافت و به مرز‌هاي شهرت آنان نيز دست نيافت ولي همواره به دليل دوام بافت و طرح‌هاي جالب، دست بافته‌هاي خود مورد استقبال و لطف خريداران متاع خود قرار گرفت و در بين طبقه اشرافي و قديمي به خصوص در اروپا فرش‌هاي آن طرفداران پروپاقُرصي براي خود دست و پا كرد.» (نصیری، 1382: 98).
به طور كلي مجموعه منسوجات بختياري را بايد از نظر سبک بافت و طرح و نقش آن ها در دو گروه جدا از هم بررسي کرد: «يكي بافته هاي لرهاي بختياري و ديگر بافته هاي چهارمحال. اين دو اگر چه از لحاظ قومي و نژادي به هم مربوط اند اما شيوه زيستشان يكي نيست.» (تناولی، 1377: 16).
الف- قالي‌هاي بختياري در قسمت جنوبی و غربي استان، و اكثراً توسط عشاير بختياري توليد مي‌شوند؛ که در حال حاضر از نظر كميت و كيفيت در شرايط مناسبي قرار ندارند. اين قالي‌ها در سبك عشايري فرش ايران قرار دارند. دست بافته های بختیاری دارای نقوش انتزاعی و نمادین اند و از جنبه های آزاد دستی، خیال پردازی و ذهنی بافی طراح و بافنده برخوردار می باشند. طرح و نقش آن ها همچنان پای بند اصالت های ایلی است.
ب- قالي‌هاي چهارمحال كه در قسمت شرق و شمال استان بافته مي‌شوند، حاصل دستِ بافندگان روستانشين و شهرنشينان هستند و اين قالي‌ها اكثراً در سبك روستايي باف قرار دارند. در واقع دلیل نامگذاری آنان این است که این «گروه بسيار مهم در ميان فرش‌هاي قديم چون در مراكز حكومتي خوانين بختياري توليد مي‌شده‌اند به قالي هاي بختياري معروف هستند اما اين مناطق از نظر جغرافيايي در چهارمحال قرار دارند. مهمترين مراكز تجمع خوانين در چهارمحال عبارت بودند از: چالشتر، شلمزار، فرخ‌شهر (قهفرخ) كه به دستور رضاشاه بساط خوانين و حكومت‌هاي محلي آنها برچيده شد.» (نادری، 1388: 22). «طرح و نقشه اکثر بافته های چهارمحال بر مبنای خطوط نرم و ملایم شکل گرفته و به راحتی می توان تاثیر فرش های اصفهانی را در آن ها دید.» (تناولی، 1377: 17-16). با وجود این گونه گونی ها، نکات مشترک بسیاری نیز بین بافته های چهارمحالی و بختیاری مشاهده می شود.
معروف ترین نوع قالی های بختیاری، قالی هایی موسوم به «بی بی بَف» است. که هم از نظر ابعاد و هم از نظر نقش و مواد اولیه مصرفی با سایر فرش های ایرانی تفاوت کلی دارد این قالی ها را منحصراً بی بی ها که از امکانات مادی بالایی برخوردار بودند، می بافتند. «مطلعین اظهار می دارند که نقشه ی چنین قالی هایی از حدود 200 سال پیش و توسط خوانین بختیاری به قهفرخ آورده شد و سپس بافت این گونه قالی ها در چالشتر توسعه یافته است.» (یاوری، 1384: 125). در حال حاضر بافتن بی بی بف ها در چالشتر در منطقه شهرکرد پیگیری می شود. اما توسط اجتماعات روستایی و آن هم در چهار چوب صنایع دستی و به نام قالی خشتی. این قالی ها «با نقشه خشتی، سرو کاج، کف ساده و بته قهر و آشتی و لچک و ترنج، متن قالی های لچک و ترنج را با گل های تجریدی به نام اَشرفی (نام محلی آن) و حاشیه آن را با شاخه و گل و برگ شاه عباسی می پوشانند، بافته می شود. گفتنی است که سبک نقش های بی بی باف، شکسته (هندسی) است.» (یاوری، 1384: 125)

. قالی چالشتر
روستای چالشتر در فاصله هشت کیلومتري غرب شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاري به مدت چهار قرن مرکز حکومت و حکمرانی خوانین بختیاري بود که این موضوع تا دهه اول حکومت پهلوي تداوم داشته است. امروزه چالشتر يكي از مناطق شهرِ شهركرد محسوب مي‌شود. «چالِش تُر را مرکب از دو کلمه «چالش» و «تُر» می دانند. بنابر بیان صاحب برهان قاطع و دیگر فرهنگ ها «چالش» را به معنای جنگ، نبرد و «تُر» را به معنی میدان، محل و پسوند مکان بیان کرده اند. بنابراین چالش تر به معنای میدان جنگ می باشد.» (قانی، 1389: 2).
چالشتر يكي از قديمي‌ترين و فعال‌ترين مناطق قالي‌بافي با خصوصیات روستایی در چهارمحال و بختیاری مي‌باشد كه در اين زمينه داراي شهرت جهاني است. «مهم‌ترين ويژگي قالي چالشتر استفاده از مواد اوليه مرغوب و رنگرزي مناسب به همراه بافت ممتاز و منحصر به فرد مي‌باشد. شادابي و زنده بودن طرح‌ها و رنگ‌هاي به كار رفته باعث به وجود آوردن يكي از زيباترين قالي‌ها شده است.» (ژوله، 1381: 201). از معروف ترین قالی های چالشتر که شهرت جهانی در بازارهای فرش اروپا را به خود اختصاص داده و در همه جا آن را منسوب به چهارمحال می دانند، قالی های طرح خشتی این منطقه می باشد.

   
تصویر شماره 2: قالي خشتي چالشتر، نگارنده تصویر شماره 1: قالي خشتي چالشتر، نگارنده


خصوصیات فرش چالشتر، به عنوان یکی از بازماندگان فرش های اصیل بختیاری، به صورت طبقه بندی شده بررسی می شود:

- طرح
طرح‌هاي رايج قالي چالشتري عبارتند از: خشتي (ستون دار، پیاز، سرو، طاووس، چمن یه ور، خشت انگور، بید مجنون، جانوری)، قابی (سماوري، حقه ای، لوزی، بیضی، کوزه ای، قاب قوری)، نقشه بي‌بي‌باف، گلداني، سرو و كاج، بید مجنون، لچك و ترنج (ترنجی)، گل مينا ، کف ساده، کلیل ترنج، ترنج خربزه ای، ترنج دار (اگر یک ترنج باشد لندنی و اگر دو تا ترنج باشد گل فرنگ).
مهم ترین طرح فرش چالشتر، خشتی است. علی رغم وجود بیش از 40 تا 50 نوع فرش خشتی امروزه شاهد طرح های بیش از حد تکراری خشتی هستیم. ترکیب کلی طرح های خشتی عبارتند از:

- خشتی لوزی (جدا شده با رنگ، جدا شده با خشت)؛
- خشتی محرابی؛
- خشتی غلط (نقش ترکیبی جدید که در حوزه اصفهان استفاده می شود).
- نگاره های رایج در قالی چالشتر
بته (بته سَرکَج، بته ماهی، بته جقه، بته کوتاه و بلند، بته دست به کمر)، درخت کاج (ساده و مطبق یا طبقه طبقه)، درخت سرو، درخت بید مجنون ، گل فرنگ، گل بادبزنی، گل شاه عباسی، محرابی، قیچی، گل نیلوفر، پرنده قهر و آشتی (دو پرنده پشت به هم) و فرشته (دو پرنده روبروی هم)، طاووس، طوطی، آهو، گوزن، درخت تاک یا انگور، گلدان و دستِ دلبر و... .

     
تصویر شماره 3: نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده. تصویر شماره4: نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده تصویر شماره 5 نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده
     
تصویر شماره 6: نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده تصویر شماره7: نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده تصویر شماره 8: نمونه ای از خشت های چالشتر، نگارنده


- «طرح گل مینا به واسطه ی رنگ سبز سیری که در متن خود به همراه دارد یکی از زیباترین طرح های اصیل چهارمحال می باشد.» (ژوله، 1381 : 202-201).
- در مناطق روستایی پیش می آید که بعضی اشکال کارکرد نگاره، ترکیب و طرح را دارند. مثل طرح و نگاره بید مجنون که به افراط در خشت های چالشتر استفاده می شود.



حاشیه های رایج منطقه نیز نگاره دهان اژدری، گل بادبزنی، «حاشیه گل فرنگ، حاشیه لندنی، تُنبان قری (نقشی شبیه شلیته) و شاخ گوزنی می باشد.» (صوراسرافیل، 1389: 77).

- ابزار و خصوصیات بافت
- «ابزار بافت شامل دفتین، نیم دفتین و کَرکیت (که دارای طرح خاصی است) و قیچی، چاقو و نیم زرعی برای اندازه گیری می باشد.» (صوراسرافیل، 1389: 76).
- نوع دار مورد استفاده به صورت ايستاده فلزی و معمولاً بدون راست رو و همراه با کوجی است. «در برخی دارهای قدیمی در مناطق، بافت چله در بالای دستگاه جمع می شد و بعد از بالا رفتن بافت، به وسیله فرد متخصصی چله ها پایین کشیده می شد.» (صوراسرافیل، 1389: 76).
- چله پنبه ای با ضخامت متوسط.
- رجشمار قالي‌ها بين 30- 25 و گاه تا 40 رج است. حداکثر رجشمار در گذشته 30 بوده ولی امروزه تا 45-40 هم دیده می شود. البته قالی های ظریف تر با سفارش بافته می شوند.
- گلیم بافی فارسی.
- شیرازه متصل.
- ریشه متصل در دو طرف قالی.
- گره مورد استفاده، متقارن (گره تركي) با ضخامت های گوناگون است که بدون استفاده از قلاب (با دست) زده می شود. در این منطقه پرز «دارای کیفیت گوناگون است و به رنگ های کدر تا بسیار براق مورد استفاده است. کرک ها متوسط بلند چیده می شوند.» (آشنبرنر، 1373: 57).
- اكثر قالي‌ها «دو پوده» و «سه پوده» با چله نخی(پنبه ای) مي باشند. قالي هاي سه پوده بدين ترتيب هستند كه بعد از اينكه دو پود كلفت و نازك را دفتين زدند پود سوم كه عموماً از جنس پلي استر يا پنبه چندلا مي‌باشد را پودگذاري مي‌كنند و آن را مي‌كوبند تا دو پود قبلي خوب در قالي بنشيند و بعد از آن پود را از لاي چله ها درمي آورند. اين عمل باعث كوبيده شدن فرش مي شود و فقط در چالشتر رواج دارد.

- ابعاد
«ابعاد متداول عموماً دو ذرع، 6 ، 9 و 12 مترمربعی هستند و در موارد معدودی ابعاد بزرگتر نیز دیده می شود. اندازه های کوچک نیز به طور پراکنده مشاهده می شود اما چندان رایج نیست.» (ژوله، 1381 : 202).
بیشتر تولیدات 6 متری، پرده ای (40/2×70/1)، قالیچه ای و 9 متری است. «بافت کناره های پهن و طویل و کَلِّگی نیز در بین آن ها رواج فراوان دارد.» (نصیری، 1382: 100).


-------------------------------------------------------------------------------
- به صورت محدود 24 متری (با ابعاد 4×6 و 8×3). - «به ابعاد تقریبی 70 تا 110 سانتیمتر عرض و 280 تا 1600 سانتیمتر طول.» (نصیری، 1374: 88). - «به ابعاد تقریبی 120 تا 180 سانتیمتر عرض و 380 تا 500 سانتیمتر طول.» (نصیری، 1374: 88).


- رنگرزی بافندگان این روستا علی رغم گسترش مواد اولیه شیمیایی در صنعت رنگرزی کشور، هنوز در تلاش هستند تا رنگ های مورد نیاز را با استفاده از مواد اولیه گیاهی تهیه نمایند. ارزش محصولاتی که در آن ها از رنگ های شیمیایی استفاده می شود، بسیار پایین تر از فرش های تولیدی با رنگ های طبیعی است. از سوی دیگر مهمترین ویژگی رنگرزی سنتی فرش های چهارمحال و بختیاری از آن جهت است، که قالی هر چه بیشتر پا بخورد مانند قالی کرمان خوش رنگ تر می شود. منطقه چالشتر معروفیت خود را مدیون استفاده از رنگ های گیاهیِ با کیفیت در فرش تولیدی خود است.
«رنگ هایی که در قالی این روستا استفاده شده، عبارتند از: آبی سیر و روشن، لاکی سیر و روشن، کرم و سفید، سبز سیر و روشن، قهوه ای و نارنجی.» (مقصودی، 1388: 11). رنگرزی رنگ های روناسی این منطقه با بقیه مناطق کشور متفاوت است به شکلی که در سایر مناطق خامه با روناس و دندانه های مختلف جوشانده می شود. اما در این منطقه مواد اولیه یا خامه به مدت 72 ساعت یا بیشتر در حمام آب گرم یا ولرم خوابانده می شود و پس از طی مدت زمان مقرر وقتی خامه از حمام یا پاتیل خارج شد رنگ دوغی، بدنی یا گلبهی به خود میگیرد. سپس خامه را در آب های جاری چشمه ها یا قنوات به مدت دلخواه به صورت شناور می بندند خامه با جذب املاح و کانی های موجود در آب رفته رفته تیره تر می گردد و بسته به نیاز بافنده و شید دلخواه او، از آب خارج می گردد. (بستگی به زمان نگهداری در آب دارد) این تفاوت رنگ که به دلیل املاح متفاوت موجود در آب مناطق مختلف باعث ایجاد تفاوت در رنگ هاست که عاملی برای تشخیص فرش های مختلف مناطق مختلف است. پس یکی از منحصر به فردترین شیوه های رنگرزی در این مناطق می باشد که خود باعث تشخیص فرش یک روستا از روستای دیگر توسط ارزیابان و ارزشیابان فرش است.
برای اکثر رنگ های دیگر هم «خامه ها را به مدت تقریباً یک هفته در ظرفی مملو از رنگدانه گیاهی قرار می دهند تا خامه ها، با حرارت خورشید رنگ شوند و سپس برای تثبیت رنگ خامه ها، آن ها را در ادرار گاو حرارت می دهند. برای رنگ های روشن تر خامه های جدید را در پساب خامه های قبلی که با دوغ مخلوط شده استقرار می دهند، به طوری که ممکن است از این پسآب در چهار مرحله برای رنگرزی استفاده شود.» (حسینی، 1389: 31).

- رنگ بندی
تعداد رنگ های مورد استفاده در قالی های چالشتر بین 22 تا 28 رنگ است. این رنگ ها عبارتند از: «رنگ شتری (قهوه ای روشن)، زرد کاهی، آبی تُخساری (رنگ روشن و آبی خاکی)، نیلی سیر، کلیل (آبی پررنگ)، قرمز [لاکی] (صورتی سیر
-------------------------------------------------------------------------------


- به علت شباهت به تخم سار که آبی رنگ می باشد


و نیم سیر)، بدنی (صورتی باز) و رنگ قارایی طوسی، خاکی و بادامی می باشد.» (صوراسرافیل، 1389: 76). از دیگر رنگ ها می توان كرم، سفيد، قهوه‌اي، سبز سير و روشن، چهره اي ، نارنجي و مشكي را نام برد. (نک نادري، 1388: 21).

منابع
- آشنبرنر، اریک، «قالی ها و قالیچه های ایران»، گروه مترجمین، تهران: یساولی، 1373.
- تناولي پرويز، «تاچه هاي چهارمحال»، چاپ اول، تهران: يساولي، 1377.
- حسيني، مريم، (1389)، «مطالعه تطبيقي نقش خشتي در قالي‌هاي مناطق بيرجند و چالشتر»، پايان نامه‌ي تحصيلي كارشناسي صنايع دستي، دانشگاه شهرکرد، دانشكده‌ي هنر فارسان، راهنما: حميد صادقيان.
- ژوله، تورج، «پژوهشی در فرش ایران»، تهران: یساولی، 1381.
- صوراسرافیل، شیرین، «فرش چهارمحال و بختیاری»، تهران: آفتاب اندیشه، 1389.
- قانی، افسانه، «نقشمایه درخت در فرش های خشتی چالِشتُر»، ارایه شده در سومین جشنواره دانشجویان و دانش آموختگان فرش، اسفندماه 1389، اردکان.
- قنبری عدیوی، عباس، «فولکلور مردم بختیاری»، شهرکرد: نیوشه، 1391.
- قنبری عدیوی، فاطمه، (1391)، «بررسی نماد خاک بر روی طرح ها و نقوش فرش بختیاری»، پايان نامه‌ي تحصيلي كارشناسي فرش، جهاد دانشگاهی یزد، دانشكده‌ي هنر و معماری اردکان، راهنما: زهرا قوی پنجه.
- مقصودی، زهرا، (1388)، «بررسی نقوش دستبافته های فراموش شده در استان چهارمحال و بختیاری»، پايان نامه‌ي تحصيلي كارشناسي صنايع دستي، دانشگاه کاشان، دانشكده‌ي هنر و معماری، راهنما: حسن عزیزی.
- نادري، طيبه، (1388)، «تفكيك انواع دست بافته‌هاي چهارمحال و بختياري»، پايان نامه‌ي تحصيلي كارشناسي صنايع دستي، دانشگاه شهرکرد، دانشكده‌ي هنر فارسان، راهنما: فرانك كبيري.
- نصيري، محمدجواد، «فرش ايران»، تهران: پرنگ، 1382.
- یاوری، حسین، «مبانی شناخت قالی ایران»، تهران: رجاء، 1384.

همیاران پژوهشی
- غلامرضا زیلابی، کارشناس مدیریت، تولید کننده فرش بختیار، استاد مدعو دانشگاه شهرکرد، دانشکده هنر فارسان.
- محمدعلی اسپنانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، دانشکده هنر فارسان.
- پیوند توفیقی، کارشناس ارشد پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، دانشکده هنر فارسان.
-------------------------------------------------------------------------------


- پشمی که ته رنگی دارد (سفید شده نیست) و در پساب قرمز رنگ می شود. - صورتي.



دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
قالی خشتیِ چالشتر - مريم قنبري عديوي
لکه بری در فرش - شهدخت رحیم پور دانشجوی ارشد فرش کاشان:
قالي دنياي ماهيها - عذرایوسفی
رنگرزی در فرش ایران - مریم قنبری عدیوی
بررسی وضعیت کنونی قالیبافی روستای درخش بر پایه ی روش های مردم شناسی - معصومه رئیسی
بررسی تا ثیر اسید ودندانه های مختلف بر روی نخ پشمی رنگرزی شده با هلیله - معصومه رمضانی پاسکیابی
نان ونمك - عذرایوسفی
قاليهاي پرده اي گنجینه فرش ومنسوجات آستان ‏قدس رضوی - عذرایوسفی
تاریخچه، ساخنار،نقشمایه ها و طرحهای فرش ترکمن
فرش در ادبيات فارسی
فرشهاي تاريخي ايران
راهیابی فرش‌های ایرانی به اروپا؛ فرش‌های لهستانی
فرش هاي لهستاني
مراحل مقدماتي بافت قالي
بافت فرش در اردبیل
چله كشي تركي
طراحان فرش دستباف كرمان
شیوه رنگرزی سنتی به یادگار مانده از محمد کاظم مجنونی
ویژگیها و مزایای الیاف پنیه خودرنگ
روشهای مختلف ضد بید کردن قالی
با استاد ابوالقاسم جدی اشنا شویم
سیر تحول بته جقه در ایران
شناسایی و ریشه‌یابی نقوش بومی فرش ایلام
صنعت و تجارت ابریشم ایران در عصر زندیه
فرش هریس از لحاظ جغرافیایی وطرح
استاد رسام عرب زاده
نغمه تار ابريشم
قالی کاشان
قالی نایین
ترمه در ایران آشنایی با نحوه بافت ترمه
نقش ماهی بر سفالینه های پیش از تاریخ
بیجار و قالی آن از دیدگاه ادوارد
بررسي تطبيقي فرش روستاي جادشت با فرش كشكولي در زمان كوچ نشيني
معرفی نقش ناظم در قالی قشقائی
تاریخچه نقش بوته قباد خانی در ایل قشقایی
معرفي استاد حميد آتش طينت
معرفي استاد رسول مهرورزان
معرفي فرشيد پوريا استاد بافت
ليست كتب مرتبط با فرش و هنر كتابخانه مركز آموزش جهاد كشاورزي كرمانشاه
معرفي استاد مرتضي فرهاديه
وزی روزگاری فرش بیجار
تاریخچه نقش بوته قباد خانی
ويژگي هاي كلي فرش شرقي و حدود جغرافيايي
آموزش گره هاي كاربردي در بافت قالي
ارتباط نقوش گبه بازندگي عشاير فارس
فرشهاي پرزدار بلوچ وهمسايگان آنها
مهندس شيرين صور اسرافيل

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو