پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


در تبلیغ فرش دستباف شرطی سازی را از یاد نبریم - حمید کارگر


حمید کارگر-کارشناس فرش

حمید کارگر- مولف کتاب نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات

2012.09.24




متأسفانه تبليغ فرش دستباف با شرطي‌سازي ذهني مثبتي همراه نبوده است و به دليل ارايه تصاويري نادرست و يک سويه از اين کالا در توليدات رسانه اي، بسياري از بينندگان فرش دستباف احساس ناخوشايندي پيدا مي‌کنند. به يادآوردن دست‌هاي پينه بسته بافندگان، فضاهاي تاريک و نمناک کارگاه‌هاي توليد فرش و یا زندگي توأم با فقر و نداري بافندگان به هنگام ديدن فرش دستباف، حاصل شرطي‌شدن منفی مخاطب است. و این اثر شرطی منفی در داستان های ایرانی، در گزارش های مطبوعاتی و به ویژه در فیلم ها و برنامه های رسانه ملی نمودی آشکار دارد. صدا و سيماي کشورمان همواره به اين شرطي‌سازي منفي ياري رسانده است و دیده ايم که در بسياري از برنامه‌ها، فيلم‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني، منازل ثروتمندان، دفاتر کار قشر توانگر جامعه و حتي دکور استوديوهاي برنامه‌هاي ويژه و پرمخاطب، با پارکت، سراميک يا... مفروش شده و اگر بافته اي براي تزيين روي آن قرار گرفته، منسوجات کوچک ماشيني است که با مبلمان هماهنگ شده و از آن طرف تنها خانواده‌هاي سنتي و يا فقير در حالت نشسته روي فرش به تصوير کشيده مي‌شوند



حمید کارگر-کارشناس فرش / کارشناس ارشد ارتباطات



در فضای رسانه ای کشور ما تبلیغ و معرفی فرش دستباف ایران همراه با تصویری روا و شایسته نبوده است و تصحیح این نگاه رسانه ای در معرفی این کالا ضروری است که در این مسیر، یکی از راهکارها بهره گیری از "شرطی سازی" است.
روان شناسان بر این باورند که ما انسان ها همه چیز را یاد می گیریم. سخن گفتن، راه رفتن و حتی پسندیدن و علاقه مندی به یک کالا را نیز یاد می گیریم و این فرایند یادگیری به روش های گوناگونی صورت می پذیرد که یکی از آنها "شرطی سازی" است.
مبلغان کالا و خدمات نیز بر همین اساس از فرضيه شرطي‌سازي بهره فراواني مي‌برند. در اين روش، پيام تبلیغاتی به يک عامل نامربوط مشروط شده و به وسيله شرط نامربوط در جامعه تنفيذ مي‌شود.
امروزه در کشورهاي در حال توسعه نوع پوشش، شيوه آرايش، نحوه سلوک اجتماعي، شکل معماري و شهرسازي و حتي آداب و رسوم اجتماعي به شدت تحت تأثير تبليغات شرطي است.
در تبليغات تجاري شرطي سعي مي‌شود هدف‌هاي اقتصادي با شرطي ساختن افکار عمومي نسبت به يک کالا دنبال شود. استفاده از هنرپيشه‌هايي جذاب، زيبا و جوان در تبليغ کالاها از همين رو صورت مي‌پذيرد تا بيننده نوعي ارتباط و نزديکي بين خود و آن هنرپيشه احساس کند و اين احساس شرطي، وسيله خلق بازارهاي بزرگ براي کالاي مورد نظر شود.
متأسفانه تبليغ فرش دستباف با شرطي‌سازي ذهني مثبتي همراه نبوده است و به دليل ارايه تصاويري نادرست و يک سويه از اين کالا در توليدات رسانه اي، بسياري از بينندگان فرش دستباف احساس ناخوشايندي پيدا مي‌کنند. به يادآوردن دست‌هاي پينه بسته بافندگان، فضاهاي تاريک و نمناک کارگاه‌هاي توليد فرش و یا زندگي توأم با فقر و نداري بافندگان به هنگام ديدن فرش دستباف، حاصل شرطي‌شدن منفی مخاطب است. و این اثر شرطی منفی در داستان های ایرانی، در گزارش های مطبوعاتی و به ویژه در فیلم ها و برنامه های رسانه ملی نمودی آشکار دارد
. صدا و سيماي کشورمان همواره به اين شرطي‌سازي منفي ياري رسانده است و دیده ايم که در بسياري از برنامه‌ها، فيلم‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني، منازل ثروتمندان، دفاتر کار قشر توانگر جامعه و حتي دکور استوديوهاي برنامه‌هاي ويژه و پرمخاطب، با پارکت، سراميک يا... مفروش شده و اگر بافته اي براي تزيين روي آن قرار گرفته، منسوجات کوچک ماشيني است که با مبلمان هماهنگ شده و از آن طرف تنها خانواده‌هاي سنتي و يا فقير در حالت نشسته روي فرش به تصوير کشيده مي‌شوند.
بديهي است که رسانه‌هاي تصويري و توليدات بصري (اعم از فيلم، سريال، نماهنگ، تيزر و...) نقش عمده اي در پاکسازي احساس‌هاي شرطي ناخوشايند پيشين و شرطي‌سازي در جهت عکس وضعيت موجود در تبليغ فرش دستباف را بر عهده دارند. اين تبليغات به اندازه اي مي‌توانند تأثيرگذار باشند که افکار عمومي ترديدي نداشته باشد که مثلاً "انسان‌هاي با فرهنگ از فرش دستباف استفاده مي‌کنند" حتي اگر هيچ ارتباطي بين فرهنگ و فرش دستباف نباشد!
در مقوله شرطي‌سازي بايد دقت داشت که حتي الفاظ و واژگان به کار رفته در تبليغ نيز اهميت ويژه اي دارند چرا که ما احساس متفاوتي نسبت به واژه‌ها داريم. ما نسبت به واژه‌هايي همچون "گل"، "دوستي" و "مادر"، احساس شرطي مثبت و نسبت به واژه‌هاي "قتل"، "تجاوز" و "تاريکي"، احساس شرطي منفي داريم و در انتقال يک مفهوم، پيش از آنکه مغز درباره معنا داوري کند، اين لفظ است که حس شرطي خود را به وجود مي آورد.
به دو جمله زير توجه کنيد که هر دو عمل "بافت" را شرح مي‌دهند اما احساس متفاوتي را بر مي‌انگيزند:
- پيرزن رنجور با دست‌هاي پينه بسته اش در فضاي پرغبار و نيمه تاريک کارگاه بر دار قالي ارباب گره مي‌زد.
- سرانگشتان هنرمند و نقش‌پرداز دختر قاليباف، نقش عشق را بر ترنج قالي حک مي‌کرد.
آشکار است که مبلغان فرش دستباف برای اینکه مخاطب یاد بگیرد که علاقه مند و خریدار این کالای هنری شود، ناگزیر باید به روش شرطی سازی توجه خاص داشته باشند.

حمید کارگر
کارشناس فرش / کارشناس ارشد ارتباطات

 




همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد
نقدی بر نمایشگاه فرش دستباف تهران -به قلم مهدی میرزا امینی
رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی
در تبلیغ فرش دستباف شرطی سازی را از یاد نبریم - حمید کارگر
فرش آهنی؛ دست بافته هنرمندان سنقری - ایسنا
مشکل اصلی فرش ایران نبود مدیریت است - عبدالله احراری
تفکر تجاري نبايد بر فرش حاکم باشد - مهندس شیرین صوراسرافیل
نمایش فقر قالیبافان خدمت به آنان نیست - حمید کارگر
فرش دستباف و فرصت هايي که مي سوزند - حمید کارگر
ذينفعان قالی در تصميم گيري‌ها نقشي ندارند - عبدالله احراری
مدرك دانشگاهي فرش اعتبار دارد يا خير؟ - نسترن ابلاغیان
الزام نگاه به رقبا در تجارت جهانی فرش - حمید کارگر
ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟ - حمید کارگر
 مشتری عزیز! کپی برابر اصل نیست
فرش دوروي دويدوخ در20 کشوربازاريابي مي شود
  پايتختي نشسته بر فرش ابريشم
  اگر قصد خريد گبه و گليم داريد
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد
  نکات مهم نمایشگاه بیستم فرش دستباف تهران‌ - عبدالله احراری
  در جست‌و‌جوي چهره اي مطلوب از فرش ايراني -حميد كارگر
  حال و هواي فرش ايران در تعطيلات نو
  چالش‌هاي فراروي هنر- صنعت فرش دستباف
  گپ و گفتي از جنس فرش در راديو اقتصاد
  رنگ را به رخسار فرش دستباف ایرانی بازگردانيم
  هنر تابلو فرش ايران؛ اصيل يا بي‌اصالت - گزارش ايرنا

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو