پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی


حمید کارگر-کارشناس فرش

حمید کارگر- مولف کتاب نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات





فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از شاخص ترین کالاهای تولید داخل که جنبه های اشتغالزایی و ارزآوری را توأمان داراست، چه در قیاس با کفپوش ها و زیراندازهای ماشینی و صنعتی و چه در سنجش با دستبافته های دیگر کشورها دارای برتری های متعدد است و آگاه سازی افکار عمومی از این برتری ها همت اهل رسانه را می طلبد. فرش دستباف ایرانی به لحاظ تنوع تولید و تطبیق با نیازهای مختلف مصرف کنندگان، به لحاظ پیشینه معتبر تاریخی و هنری، به لحاظ دوام و دارا بودن عناصر کیفی، به لحاظ بومی بودن مواد اولیه و سازگاری آن با محیط زیست و سلامت انسان و... دارای ارزش های متعددی است که برشمردن این ویژگی ها برای افکار عمومی برعهده رسانه هاست.



کارشناس فرش / کارشناس ارشد ارتباطات



یادداشتی به بهانه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران؛
رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی


فرش دستباف ایرانی را پدیده ای چندوجهی خوانده اند که از یک سو حامل تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین است و از سوی دیگر مایه اشتغال و تامین معیشت مردم این کشور. از یک سو به سفیر فرهنگی ایران در سایر کشورها شهره است و از سوی دیگر جایگاهی ارزشمند در میان صادرات غیرنفتی دارد. اما آیا سیمایی که از این محصول گرانقدر در رسانه ها ترسیم شده است متناسب با شأن آن است؟ این پرسش را حمید کارگر که کارشناس فرش و کار مولفشناس ارشد علوم ارتباطات است پاسخ گفته است.
او معتقد است تصویرسازی رسانه ای غالب درباره هنر- صنعت فرش دستباف نه خدمت به آن بلکه جفا به پدیدآورندگان این کالاست.
کارگر با تاکید بر لزوم پیرایش و بازنگری در نگاه رسانه اي به فرش دستباف ايراني می گوید: تصور برخی از کنشگران حوزه رسانه این است که با نشان دادن فقر و رنج قالیباف، خدمتی به این قشر کرده اند و مشکلات و مصایب آنان را بازنشر داده اند درحالی که در سالهای اخیر تاکید زیاد بر همین درد و رنج ها باعث شده که منزلت اجتماعی قالیبافان در جامعه ما دچار تنزل شود و این حرفه از مهارتی هنرمندانه و ارزشمند به کاری از سر ناچاری تعبیر شود.
وی معتقد است اگر نسل جدید گرایشی به فراگیری این هنر و مهارت ندارد و یا جوانان به قالیباف بودن پدر و مادر خود افتخار نمی کنند، متاثر از عوامل گوناگون اقتصادی و اجتماعی است اما نمی توان نوع نگاه جامعه به این مقوله و تصویرسازی رسانه ای ناروا در این زمینه را نیز نادیده گرفت.
مدیر روابط عمومی و مشاور اطلاع رسانی پیشین مرکز ملی فرش ایران در این زمینه می افزاید: هرچند هدف رسانه ها خيرخواهانه و در بسياري از موارد براي مطرح كردن مشكلات فعالان اين حوزه بوده است اما در مجموع اين برونداد رسانه اي و تمرکز و تاکید گسترده بر آن، موجب پيدايش تصويري ناقص و نامطلوب از اين هنر- صنعت شده است و اين كالاي چندوجهي و هنر دیرین متأسفانه در نگاه رسانه اي به خوبي ديده نشده و اهالی رسانه هاي ما به ويژه صدا و سیما با توجه كمتر به وجوه مثبت و ارزشمند اين هنر- صنعت، بيشتر به دنبال ترسيم چهره اي فقيرانه از آن بوده اند
. کارگر با انتقاد از یکسویه نگری رسانه ای به فرش دستباف ایرانی که گریبانگیر این هنر- صنعت است می گوید: رسانه ها باید به وجوه مثبت، جذابیت های بصری و ابعاد میراث فرهنگی که پیوند فرش دستباف را با هنر سنتی ایران و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نشان می دهد، بیشتر بپردازند و تنها در این صورت است که کلیشه رایجی که بافنده همیشه به عنوان یک فرد بیمار و فقیر بوده و تاجر فرش یک ثروتمند به دور از انصاف است، از بین می رود.
وی بر این باور است که این کلیشه همه واقعیت را نشان نمی دهد، چراکه قشر فرشباف مانند همه طبقات جامعه فقیر و ثروتمند دارد. بسیاری از فعالان، هنرمندان، قالیبافان، نقاشان، رنگرزان و ... در عرصه فرش دستباف از درآمد خوب، منزلت اجتماعی بالا و سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده و در عین حال بسیاری از بازرگانان و صادر کنندگان فرش ایران در تمام استانهای کشور از خیران و نیکوکاران نامدار بازار هستند.
مولف کتاب "نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات" در بیان دیدگاه خود با ارایه مصادیقی از تصویرسازی نادرست رسانه ملی در این زمینه می گوید: نگاهی گذرا به فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی که در آنها به فرش دستباف ایرانی اشاره شده است نشان می دهد که در بیشتر این برنامه ها، فرش بافی مترادف با فقر و بیماری است و فرشباف كسي است كه از روی ناچاری، سلامت خود را پاي دار قالي از كف مي‌دهد و چشماني كم‌سو، دستاني پينه بسته و ريه‌اي ناسالم نصیبش می شود.
کارگر ادامه می دهد: از آن سو نیز هرگاه قصد به تصویر کشیدن قشر مرفه و بی درد جامعه یا تاجرانی بی انصاف در میان بوده، اغلب فروشندگان فرش انتخاب شده اند که فرش ها را به بهایی اندک خریده و به قیمتی نجومی به مشتریان می فروشند.
این کارشناس فرش معتقد است كه اين، همه واقعيت نيست و رسانه‌ها با برجسته سازي بخشي از واقعيت، تصويري ناروا از اين حوزه پديد آورده اند.
وی این تصویرسازی ناقص را منحصر به تلویزیون ندانسته و می افزاید: افزون بر فيلم‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني، شعرها و داستان‌هاي فارسي و گزارش‌ها و نوشتار مطبوعات هم کامل کننده این پازل هستند و در كنار هم به تثبيت اين تصوير ناشایست در ذهن ايرانيان ياري رسانده اند و ما را آنچنان شرطي كرده اند كه با شنيدن حرفه قاليبافي به ياد كساني بيفتيم كه تحت پوشش يكي از سازمان‌هاي حمايتي مانند سازمان بهزيستي و يا كميته امداد قرار دارند و یا تاجرانی که بویی از انصاف نبرده اند. حال آنكه واقعيت فرش ايراني ابعاد و جنبه‌هاي ديگري هم دارد.
سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل پیشین سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش صادراتی و ارزآوری فرش ایرانی و شناخته شده بودن آن در بازارهای جهانی می گوید: همواره فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهم در میان صادرات غیرنفتی کشور ما مطرح بوده و مشتاقان فراوانی در داخل و خارج كشور بر سرانگشتان هنرمند قالیبافان ایرانی درود مي‌فرستند. اما برخی گاف های رسانه ای و تصویرسازی های نادرست موجب لطمه خوردن این کالا در عرصه تجارت خارجی می شود.
حمید کارگر در توضیح این مطلب می افزاید: برای نمونه نمایش کودکانی که در حال قالیبافی هستند شاید به لحاظ ژورنالیستی ارزش و جذابیت های خاص خود را داشته باشد اما پیامی که به افکار عمومی دنیا می فرستد حکایت از استثمار کودکان دارد حال آنکه میان کودکان قالیباف ایرانی که در کنار خانواده خود این هنر را می آموزند با کودکان پاکستانی و هندی که به اجبار در کارگاه ها به بیگاری گرفته می شوند تفاوت فراوانی وجود دارد. تفاوتی که در تصاویر رسانه ای تشریح نمی شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد کنشگران حوزه رسانه با توجه به این ظرایف، مرز میان خدمت و جفا به قالیبافان را در نظرداشته باشند.
باشگاه خبرنگاران
 




دیگر اخبار قالی دستباف ایرانی
نقدی بر نمایشگاه فرش دستباف تهران -به قلم مهدی میرزا امینی
رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی
در تبلیغ فرش دستباف شرطی سازی را از یاد نبریم - حمید کارگر
فرش آهنی؛ دست بافته هنرمندان سنقری - ایسنا
مشکل اصلی فرش ایران نبود مدیریت است - عبدالله احراری
تفکر تجاري نبايد بر فرش حاکم باشد - مهندس شیرین صوراسرافیل
نمایش فقر قالیبافان خدمت به آنان نیست - حمید کارگر
فرش دستباف و فرصت هايي که مي سوزند - حمید کارگر
ذينفعان قالی در تصميم گيري‌ها نقشي ندارند - عبدالله احراری
مدرك دانشگاهي فرش اعتبار دارد يا خير؟ - نسترن ابلاغیان
الزام نگاه به رقبا در تجارت جهانی فرش - حمید کارگر
ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟ - حمید کارگر
 مشتری عزیز! کپی برابر اصل نیست
فرش دوروي دويدوخ در20 کشوربازاريابي مي شود
  پايتختي نشسته بر فرش ابريشم
  اگر قصد خريد گبه و گليم داريد
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد
  نکات مهم نمایشگاه بیستم فرش دستباف تهران‌ - عبدالله احراری
  در جست‌و‌جوي چهره اي مطلوب از فرش ايراني -حميد كارگر
  حال و هواي فرش ايران در تعطيلات نو
  چالش‌هاي فراروي هنر- صنعت فرش دستباف
  گپ و گفتي از جنس فرش در راديو اقتصاد
  رنگ را به رخسار فرش دستباف ایرانی بازگردانيم
  هنر تابلو فرش ايران؛ اصيل يا بي‌اصالت - گزارش ايرنا

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو