پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر مقاله های قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


پارچه خروس نشان ساساني، زينت بخش موزه آرميتاژ






ميراث خبر



در موزه آرميتاژ، قطعه پارچه قلاب دوزي شده اي موجود است كه از عالي ترين پارچه هاي به جا مانده از عهد ساسانيان به شمار مي رود.


پارچه خروس نشان ساساني، زينت بخش موزه آرميتاژ


در موزه آرميتاژ، قطعه پارچه قلاب دوزي شده اي موجود است كه از عالي ترين پارچه هاي به جا مانده از عهد ساسانيان به شمار مي رود. بر اين پارچه خروس بزرگ رنگارنگي ديده مي شود كه بر دايره اي نقش بسته است.
«زهره روحفر»، كارشناس پارچه ها و بافته هاي ايراني در خصوص ويژگي نقوش پارچه هاي ساساني مي گويد: «موتيف هاي تزييني پارچه هاي ساساني غالبا درون قاب هاي مدور يا گوشه دار هندسي به طور جدا يا مماس بر هم نقش شده اند. اين نقوش بيشتر شامل نقوش انساني، حيواني و موجودات و پرنده هاي افسانه اي مانند سيمرغ است. قاب هاي هندسي غالبا با حاشيه اي مرواريد و گاه ساده مشخص مي شده اند.»
وي در خصوص پارچه هاي ساساني و پراكندگي آنها در موزه هاي سراسر دنيا مي گويد: «از دوره ساساني كه يكي از باشكوه ترين ادوار هنري ايران محسوب مي شود، تعداد زيادي پارچه ابريشمي به جاي مانده است. اين حجم انبوه به جا مانده نشان گر توليد انبوه پارچه است، چرا كه تجارت ابريشم كه از دوره اشكانيان مقارن با سلسله هان در چين آغاز شده بود، در دوره ساساني نيز ادامه يافت.»
كارشناسان و مورخان در خصوص رواج استفاده از پارچه هاي ايراني در اروپاي باستان و چگونگي راه يافتن آنها به موزه هاي امروز عقايد گوناگوني دارند.
«سيدويندوس»، اسقف كلرمان در اين باره نوشته است: «منسوجات ايران در قرن 5 ميلادي به تمام مغرب زمين راه يافت و در كليساها مورد استفاده قرار گرفت. علت وجود اين قطعات پارچه در كليساهاي اروپايي كه بعدا از آنجا به موزه ها منتقل شد، اين است كه در آن ايام از اشيا متبرك و مقدس در كليساها به همراه پارچه هايي كه آن اشيا در آنها پيچيده شده بود، نگهداري مي شد. به علاوه پارچه هاي بافت و طرح ايران به قدري در اروپا شهرت داشت كه اغلب براي روپوش قبور سلاطين و بزرگان اروپا از آنها استفاده مي شد.»
پارچه ياد شده كه اكنون در موزه آرميتاژ نگهداري مي شود، داراي تزيينات قلاب دوزي است.
قلاب دوزي از دوخت هاي غني و زيباي ايراني است كه سابقه آن را 330 تا 550 سال پ.م دانسته اند.
قلاب دوزي در گذشته در شهرستان رشت رايج بوده و تعداد زيادي از افراد بومي منطقه به آن اشتغال داشته اند اما در حال حاضر به گستردگي گذشته نيست.
يكي از هنرهاي دستي شهر مهاباد نيز قلاب دوزي است. اين رشته بر خلاف ديگر رشته هاي هنرهاي سنتي كه با شباهت هاي بسياري در ميان اقوام مختلف توليد مي شوند، در دو شهر مهاباد و رشت هيچ شباهتي به هم ندارند. توليدات مهاباد در بردارنده 2 رنگ سياه و سفيد و فاقد تنوع رنگ است.
در اصفهان نيز شكلي از قلاب دوزي رايج است كه در مقايسه با ساير انواع قلاب دوزي به ويژه توليدات رشت و مهاباد خصوصيات منحصر به فردي دارد. در اين شهر قلاب دوزان بنا به سليقه شخصي و جهت زيباتر جلوه دادن محصولات خود كار قلاب دوزي را با سكمه دوزي تلفيق مي كنند

 




دیگر مقاله های قالی دستباف ایرانی
هنر ختایی
بررسي طرح بته در قالي بيرجند با تأكيد بر قالي هاي موزه آستان قدس رضوي
اشياي تاريخي ايران در موزه ي لوور؛ فرشي با نقش جنگ(شکار) بر زمينه اي از ابريشم
پارچه خروس نشان ساساني، زينت بخش موزه آرميتاژ
فرش راور، نگین کرمان
قالیهای فارس
قاليهاي كتيبه دار موزه فرش ايران
معرفی طرح ها و نقشه های فرش
قالي چلسي
فرشهای صفویه موزه فرش ایران
چنگ بر تار فرش
جوشقان نگین سبزکویرکاشان
نقوش لری قالی ایلام
معرفی طرح ها و نقشه های فرش
تاریخچه فرش ترکمن
تاریخچه فرش سنندج
تاریخچه فرش فارس
تاریخچه فرش قم
تاریخچه فرش تهران
تاریخچه فرش کاشان
تاریخچه فرش کرمان
تاریخچه فرش لرستان
تاریخچه فرش نائین
قالی و نقش قالی
نقشه و نظم موزون نقشها
رنگرزی سنتی فرش
 قالی کرمان، پرديس قالی ايران
 تاریخچه قالی بافی تهران
 مختصری در باره نقش هراتی
 آشنایی با سوا بق تاریخی نقوش سنتی
 نگرشی بر نگاره های تزئینی
 قالی قشقایی
 قالیچه های شیری
 سوزنی قشقایی
 جاجیم قشقشایی
 قالیچه های تصویری قشقایی
 گلیم قشقایی
 گبه قشقایی
  طرح قالی اردبیل بروایت موزه ویکتوریا و آلبرت بریتانیا
  طرح های قالی ایران بر اساس یک طبقه بند کلی
  فرش ایرانی از پازیریک تا امروز
  اگر قصد خريد گبه و گليم داريد
  گره فراموشي بر سرنوشت قالی - فرشته اثني عشري
  روایت گره‌های عشق بر تار و پود فرش - پریچهر پویان راد
  نکات مهم نمایشگاه بیستم فرش دستباف تهران‌ - عبدالله احراری
  در جست‌و‌جوي چهره اي مطلوب از فرش ايراني -حميد كارگر
  حال و هواي فرش ايران در تعطيلات نو
  چالش‌هاي فراروي هنر- صنعت فرش دستباف
  گپ و گفتي از جنس فرش در راديو اقتصاد
  رنگ را به رخسار فرش دستباف ایرانی بازگردانيم
  هنر تابلو فرش ايران؛ اصيل يا بي‌اصالت - گزارش ايرنا

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو