همچنين دیگر اخبار جغرافياي قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


آيين نكوداشت فرش ايران

گزارش اختصاصی اتحادیه فرش دستباف ايران در ژاپن از آيين نكوداشت فرش ايران در موزه فرش ايران


پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

طبق برنامه اعلام شده قبلی ، قرار بود در طی این مراسم نمایه چاپ شده از کتاب گنجینه ی ملی فرش ایران، که کار تالیف آن از یکسال قبل با مدیریت و نویسندگی تورج ژوله آغاز شده بود، رونمایی گردد که به دلایل نامعلوم این برنامه انجام نشد. اما شنیده ها حاکی از آن است که تعداد معدودی از این کتاب پس از پایان مراسم در میان برخی از مسئولین توزیع گردید.این کتاب قرار است تا پایان سال 1391 در سه مجلد عرضه گردد.


آيين نكوداشت فرش ايران روز سي ام ارديبهشت ماه در موزه ي فرش ايران برگزار شد. اين مراسم با 15 دقيقه تأخير در ساعت 14:20 دقيقه با تلاوت قرآن آغاز گرديد. سپس

تورج ژوله


تورج ژوله نويسنده و پژوهشگر فرش ايران كه مسئوليت اجراي مراسم را برعهده داشت در جايگاه قرار گرفت و مراسم به طور رسمي آغاز گشت. وي در ابتدا با اشاره به حضور اقشار مختلف از خانواده فرش ايران در اين مراسم از حضور تمامي حضار و مدعوين، بويژه جمعي از پيش كسوتان بازار تهران، دانشگاهيان، و مديران دولتي فرش تشكر و قدرداني نمود. در ادامه وي از دكتر سعيد آبادي بعنوان اولين سخنران افتتاحيه ي مراسم دعوت به عمل آورد. پيش از


حضور دكتر سعيد آبادي

 

در جايگاه، تورج ژوله علاوه بر تشكر از حضور وي در اين مراسم و حمايت سازمان يونسكو از اجراي اين برنامه به نكته اي ويژه اشاره داشت.
وي اعلام داشت كه اين مراسم اولين حضور رسمي سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي يونسكو در ميان خانواده فرش ايران است و به همين جهت جداگانه حضور اين سازمان را در كنار اعضاي خانواده فرش ايران تبريك گفت.
دكتر محمدرضا سعيد آبادي در سخنان خود بيان داشت كه اگر بخواهيم براي فرش دستباف، اين ميراث گرانمايه ي كشور كاري صورت دهيم بايد عاشقانه كار كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه در حوزه فرهنگ و هنر با پنج روند جهاني انبوه شدن تقاضا، متنوع شدن فرهنگ و هنر، تجاري شدن فرهنگ و هنر، بين المللي شدن حوزه فرهنگ و هنر، و خصوصي سازي رو به رو هستيم افزود: براي اين كه بدانيم در عرصه فرش دستباف چه بايد كرد نيازمند آشنايي با اين پنج روند هستيم.
سعيد آبادي ادامه داد: امروز عرصه فرهنگ و هنر ديگر متعلق به يك كشور خاص نيست. بلكه بايد كار براي بشريت صورت گيرد.
وي با بيان اين كه امروز بشريت با سه نوع تعاملات فرهنگي رو به روست، گفت: وام گيري، تبادلات و تحميل فرهنگي، ميراث فرهنگي بشريت را شكل داده اند.
سعيد آبادي اظهار داشت: جايگاه ايران در حوزه ميراث فرهنگي جهان با ثبت مهارت هاي فرش بافي فارس و كاشان در نقطه شروع قرار گرفته است.
دبير كل سازمان جهاني يونسكو در ايران افزود: ميراث فرهنگي ملموس ايران بناها و ساختمان هاي بجا مانده از گذشتگان ما است كه اگر خطري آنها را تهديد كند همه متوجه خواهند شد. اما ميراث ناملموس كه فرش ايران نمونه خاص آن است اگر با خطري مواجه شود هيچ كس متوجه نخواهد شد در حاليكه اينگونه شده است و اين به مثابه ي يك مرگ خاموش است.
پس از دكتر سعيد آبادي،وپیش از سخنرانی مهندس باقر آقاعليخانيرئيس مركز ملي فرش ايران،تورج ژوله در جايگاه قرار گرفت و مروری بر پیشینه مرکز ملی فرش ایران داشت.وی گفت:به خاطر دارم شانزده سال قبل(اواخر تابستان1375) در خیابان زرتشت ، با فاصله کوتاهی از بیمارستان مهر ساختمانی سه طبقه بود که تعدادی کارشناس با تجهیزاتی ساده در آن مستقر شدند.بر روی تابلوی کوچکی در کنار در ورودی آن ساختمان نوشته شده بود: مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران.
وی ادامه داد از آن زمان، فراز و نشیبهای زیادی برای آن مرکزبوجود آمده و سرانجام مرکز ملی فرش ایران از دل آن مرکز تحقیقاتی زاده شد و اتفاقا از فعالانی که برای تاسیس مرکز ملی فرش ایران تلاشهای بسیاری داشتند عده ای در این مراسم حاضرند.
وی در ادامه خطاب به مهندس آقاعلیخانی گفت: هم اکنون ریاست مرکز ملی فرش ایران به مثابه ی ریاست فرش ایران است و به همین دلیل حضرتعالی هم اکنون به عنوان رییس مرکز ملی فرش ایران، ریاست فرش کشور را عهده دار هستیدو انتظارات زیادی از این مرکز برای رسیدگی به امور فرش کشور میرود.سپس

مهندس علیخانی

 

در جایگاه قرار گرفت وسخنان خود را اینگونه آغاز کرد که: صنعت فرش دستباف ايراني سرمايه اي است ملي و اين سرمايه نياز به معرفي و شناساندن دارد. بنابراين بايد به سمتي حركت كرد تا از شهرت و برند فرش ايران در بازارهاي داخلي و خارجي به نحو احسن استفاده شود.
وي گفت: در سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني، در حوزه برنامه ريزي اولين قدم موثر، هدف گذاري بر روي فرش دستباف ايراني به عنوان اساسي ترين و اولين كالاي غيرنفتي كشور با ارزش افزوده 80 درصدي است كه نگاه خاص مسئولين به اين حوزه را مي طلبد.
وي ادامه داد: صنعت فرش دستباف ايراني به عنوان سرمايه ملي كشور، هنري اصيل، بومي، اشتغالزا و درآمدزاست، اين هنر ارزشمند نياز به معرفي و شناساندن دارد، به همين دليل بايد به سمتي حركت كرد تا از شهرت و برند فرش ايران در بازارهاي داخلي و خارجي به نحو احسن استفاده شود و برند فرش ايراني به عنوان سرلوحه و محور تبليغات محصولات مد نظر قرار گيرد.
رئيس مركز ملي فرش ايران در بخش ديگري از سخنانش به برنامه هاي اين مركز در حمايت از فرش دستباف ايراني پرداخت و گفت: هدف گذاري براي صادرات يك ميليارد دلاري فرش دستباف از جمله برنامه هاي مركز ملي فرش ايران است.
وي همچنين با بيان اينكه براساس مصوبه مجلس براي آموزش و سطح بندي قاليبافان و ناظران فني و همچنين توليد فرش هاي مناسب و برگزاري نمايشگاه هاي داخلي و خارجي مبلغ 100 ميليارد ريال به اتحاديه هاي فرش دستباف اختصاص يافته است افزود: اين افزايش اعتبار با همكاري مركز ملي فرش ايران به اتحاديه ها و تعاوني هاي زيرپوشش پرداخت مي شود.
رئيس مركز ملي فرش ايران در مورد برنامه هاي مركز براي حمايت از صنعت فرش گفت: حمايت از انجمن ها و تشكل هاي صنعتي فرش از طريق دولت و بودجه اي كه در اين مورد پيش بيني شده است در دستور كار مركز قرار دارد و از اولويت هاي اصلي ما در سال 91 است.
وي با رد اين نظر كه بازار فرش ايران توان رقابتي خود را با ساير رقبا از دست داده است اذعان كرد: هرچند در افكار آحاد مردم اين ذهنيت وجود دارد كه چين به بازار فرش ايران دسترسي پيدا كرده اما با قاطعيت مي توان گفت كه چين توان رقابت با فرش ايران را نداشته و ندارد.
وي در پايان تصريح كرد: در عرصه صادرات فرش، ايران حرف اول را دربازار فرش دنيا مي زند و به تعبيري رهبري بازار را بر عهده دارد و هيچ كشوري ياراي رقابت با ايران را ندارد. پس از مهندس آقاعليخاني،

دكتر فراهاني

 

دكتر فراهاني رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان تهران در جايگاه سخنراني قرار گرفت.
فراهاني از ايجاد چند شهر موزه در شهر تهران خبر داد و گفت كه در گام نخست راه اندازي شهر موزه ي عود لاجان در دستور اين اداره كل قرار گرفته است و علت اين كار يادآوري خدمت تاريخي اين شهر است. وي تأكيد كرد تهران 470 سال قدمت دارد و بنا داريم با راه اندازي شهر موزه ها مناطق قديمي پايتخت را بار ديگر زنده كنيم.
وي به جايگاه فرش و گليم در زندگي ايرانيان اشاره كرد و ادامه داد كه فرش و گليم بازندگي ايرانيان در آميخته است. فراهاني بر لزوم بازسازي موزه فرش ايران براي تطبيق آن با استانداردهاي موزه اي تأكيد كرد و گفت: موزه فرش بايد مكاني براي تحقيق و پژوهش پيرامون اين هنر گردد. وي با گرامي داشت روز جهاني موزه اضافه كرد هر شهر و مكاني كه داراي موزه باشد از فرهنگ و هنر برخوردار است زيرا موزه نشان دهنده قدمت و ديرينگي هر سرزمين است. فراهاني با بيان آنكه موزه فقط فضايي براي نمايش آثار تاريخي نيست گفت: در دنياي امروز شاهد ايجاد سايت موزه ها، اكوموزه ها و شهر موزه ها هستيم.
پس از سخنراني دكتر فراهاني تورج ژوله در جايگاه قرار گرفت و طبق برنامه به معرفي فيلم كوتاهي كه از قبل تحت عنوان سنتي فراموش شده در فرش بافي اعلام گرديده بود، پرداخت.
اين فيلم توسط سارا مريدپود، فيلم ساز جوان ايراني و اهل كلاردشت تهيه شده و تاكنون در چند جشنواره خارجي نيز به نمايش درآمده است.
تورج ژوله در معرفي اين فيلم كه مستندي 10 دقيقه اي از سنت فرشبافي كلاردشت بود اضافه كرد كه: اين فيلم مصداق كامل بيانات دكتر سعيد آبادي در مرگ خاموش فرش ايراني است. زيرا فرشبافي كلاردشت به تمامي از بين رفته است. وي اشاره كرد در طي دوره معاصر فرش كلاردشت پس از مهاجرت كردهاي غرب ايران به كلاردشت دچار تحولی ساختاری شدو ماهیت تاریخی خود را از دست داد.
وی اشاره داشت كه بوجود آمدن چنين فرشي در دوره معاصر از نظر مطالعات جامعه شناسي دور از انتظار است. زيرا وقتي قومي از يك منطقه به منطقه ديگري مهاجرت مي كند نه تهاجم، فرهنگ و هنر قوم ميزبان را مي پذيرد. در حاليكه كردها پس از مهاجرت به كلاردشت فرهنگ و هنر آن را تحت تأثير خود قرار دارند. وي اشاره داشت كه فرش كهن كلاردشت به خرسك شباهت داشته اما از نظر ويژگي هاي كلي، فرش بوده است ميانه، حدفاصل گبّه و خرسك. چنين فرشي نظير خرسك، زاده ي مناطق كوهستاني، مرتفع و روستايي است. وي اشاره داشت كه نام تاريخي اين بافته چيلك(chilak)بوده است كه سنت بافت آن به مثابه ي مرگي خاموش، به طور كامل برافتاده است. پس از صحبت هاي تورج ژوله اين فيلم با عنوان دار پوده به نمايش گذاشته شد.
سادگی و زیبایی این فیلم حاضرین در جلسه را تحت تاثیر قرار داد به نحوی که پس از پایان فیلم، سارا مرید پور که خود در میان حاصرین در سالن بود ،به دعوت تورج ژوله از روی صندلی برخاست و برای دقایقی مورد تشویق و تحسین حاضرین قرار گرفت.پس از پخش این فیلم ،

صديقه قدرت آبادي


 

صديقه قدرت آبادي رئيس موزه فرش ايران براي لحظاتي در جايگاه قرار گرفت و ضمن خوش آمد گويي به مدعوين و حضار از برنامه ها و اهدافي كه قرار است در موزه فرش به انجام رسد صحبت نمود. پس از وي رضي ميري بعنوان اولين سخنران مدعو، در جايگاه قرار گرفت.
پيش از آن ،تورج ژوله معرفي مختصري از رضي ميري بعمل آورد و با تجليل و قدرداني از توجهات و زحمات وي به عنوان يك مجموعه دار برجسته در خصوص برخي از افتخارات وي، از جمله راه يافتن تعدادي از فرشهاي او به موزه ويكتوريا و آلبرت لندن بعنوان بهترين آثار فرشهاي معاصر ايران، مواردي را به اطلاع حضار رساند.
رضي ميري در صحبت هاي خود اشاره كرد كه: برخي از مطالب مورد نظر من توسط سخنرانان قبلي گفته شد. بويژه دكتر سعيد آبادي در بيان مرگ خاموش ميراث فرهنگي ناملموس ،نظير فرش ، مواردي را اعلام داشتند كه بسيار حائز اهميت است. وي كه به شدت تحت تأثير فيلم كلاردشت ساخته ي سارا مريد پور قرار گرفته بود چنين ادامه داد كه: نگاه كردن به منظره كلاردشت و ويران شدن آن بسيار تأسف بار است و فرش كلاردشت كوچكترين چيزي بود كه به آن اشاره شد و اين يعني مرگ خاموش فرش كلاردشت.
وي در ادامه گفت كه اگر امروز بدانيم چه گرفتاري داريم اما كاري براي آن نكنيم، از همين امروز مقصريم.

رضي ميري

 

رضي ميري بيان داشت كه اگرچه موزه فرش 35 سال پيش ساخته شده است و براي معيارهاي آن زمان، اما حتي امروز هم اگر بخواهيم مي توانيم به بازسازي آن بپردازيم و توانايي آن را داريم. ميري ادامه داد كه عمارت و ساختمان اين موزه از نظر معماري از شاخص ترين و بي نظيرترين معماريهاي معاصر ايران است و هنرمندان در ساختن آن كاري ارزنده و ماندگار انجام داده اند ولي ما در نگه داري آن كاري نكرده ايم.
وي از عليخاني سئوال نمود كه اگر بودجه ای 100 ميلیارد ریالی برای آموزش وسایر موارد اختصاص یافته است ، سهم ما براي موزه ها چه ميزان است؟
وي در ادامه ي سخنراني خود دو فيلم كوتاه را به نمايش گذاشت كه به شدت حاضرين در جلسه را تحت تأثير قرار داد. وي گفت هدف وي از نمايش اين فيلم ها آن است كه بدانيم ما از بركت كدام قالي مشهور ايراني داراي برند جهاني در فرش هستيم، و این برند از سر صدقه ي تابلو فرشهايي كه امروزه بافته مي شوند نیست.
فيلم هاي به نمايش درآمده توسط رضي ميري در خصوص سرگذشت هر دو جفت قالی شيخ صفي بود که یکی در لس آنجلس و دیگری که مشهورترین این جفت است در موزه ويكتوريا و آلبرت لندن نگه داری میشوند.یکی از این فیلمها که بسیارتاثیر گذار بود،گزارشی مستند گونه از ارسال لنگه ی این فرش از آمریکا به لندن برای شستشو،و بازگشت دوباره آن به آمریکا بود.
رضي ميري به اهميت مسايل آموزشي و نمايشي در موزه ها اشاره كرد و گفت اگرچه وب سايت موزه فرش ایران به هيچ وجه قابل قياس با موزه هاي دنيا نيست، اما با جستويي كه وي در آن انجام داده است، برخي از بخشهاي همين وب سايت نابسامان ،قابل مشاهده نيست.
ميري اشاره داشت كه ژوله من را به عنوان يك مجموعه دار معرفي كرد، ولي من هيچ گاه به فرشهاي خود به عنوان يك مجموعه نگاه نمي كنم بلكه فرشهاي خود را به منزله ي كتابهايي مي دانم كه بايد آنها را بخوانم و به پژوهش هايم ادامه دهم. به عبارتي فرشهاي من كتابخانه من هستند و براي خواندن هريك از آنها بايد ماهها و روزها وقت صرف كرد. وي در پايان صحبت هاي خود بر مسائل آموزشي و نمايشي موزه ها تأكيد كرد و گفت كه اگر مراجعه كننده اي به يك موزه نتواند از ماهيت آثار موجود در آن آگاهي يابد، آن موزه يك نمايشگاه بي محتوا بيش نيست. وي در خاتمه از دكتر فراهاني به خاطر تغيير در مديريت موزه فرش تشكر نمود و اظهار اميدواري كرد كه با مديريت جديد اين موزه، بخشي از نابساماني هاي گذشته جبران شود.
در ادامه مراسم از تعدادي از اهداء كنندگان فرش و موزه داران نمونه توسط برخي از مديران حاضر در جلسه تقدير گرديد.

 

از ميان تقديرشدگان مي توان به رضي ميري، غلامعلي ملول، سيروس پرهام، زند وكيل و همچنين نسترن نيك نژاد امين اموال نمونه ي موزه فرش ياد ایران كرد.
مراسم آيين نكو داشت فرش ايران پس از 30 دقيقه تنفس و استراحت با سخنراني سياوش آزادي، دكتر صمد سامانيان، دكتر طاهر صباحي و دكتر جلال الدين بصّام، ادامه يافت.

سياوش آزادي

 

در سخنراني خود به مطالعات و پژوهش هايش در حوزه ي فرش بلوچ پرداخت و ضمن معرفي تعدادي از فرشهاي تاريخي بلوچ كه زماني در كلكسيون وي قرار داشتند، شيوه بررسي و تجزيه و تحليل علمي آن ها را توضيح داد.پیش از سخنرانی دكتر سامانيان که سخنران بعدی مراسم بود،تورج ژوله اضهار داشت که22 سال قبل در مجتمع دانشگاهی هنر آن زمان که هم اکنون به دانشگاه هنر تغییر نام یافته،اولین دوره دانشگاهی فرش که با همکاری شرکت سهامی فرش ایران و دانشگاه هنر سامان یافته بود آغاز گشت.وی افزود دکتر سامانیان در آن زمان مدیر گروه صنایع دستی بود و مسولیت گروه فرش نیز به ایشان واگذار گردید و دکتر سامانیان در واقع اولین مدیر گروه فرش در ایران بوده اند .

دکتر سامانیان

 

دکتر سامانیان در سخنراني خود با نمايش پاورپوينت به معرفي و نقش موره ها در حوزه ي ميراث فرهنگي پرداخت و در صحبت هاي خود به نقش آموزش در مسايل موزه و موزه داري تأكيد نمود.وی در ابتدای سخنرانی خود اضهار داشت که : درطی تجربه ی معلمی که در سالهای گذشته داشته ام ،همواره موزه وموزه داری و اهمیت آموزش آنها از دغدغه های من بوده است و برخی از دانشجویانی که در اینجا حاضرند میتوانند به این موضوع اذعان کنند.
وی ادامه داد که: اساسا تا اوایل قرن نوزدهم میلادی دسترسی به موزه ها محدود بود و تا قبل از آن فقط دو موزه ، یکی در اکسفورد و دیگری در پاریس وجود داشت.موزه آکسفورد در قرن 17 و موزه پاریس در قرن 18 میلادی تاسیس شده بودند.وی ادامه داد که تا آن زمان موزه ها یا محلی برای نشان دادن فخر و مباهات ،و ثروت اشراف و دولتمردان ،ویا مکانی برای نمایش فتوحات جنگ بود.
در ایران هم در دوره قاجار موزه ها به عجایب خانه مشهور بودند یعنی مکانی برای نمایش چیزهای عجیب.دکتر سامانیان اشاره داشت که در نیمه اول قرن 19 میلادی هدف موزه ها تهییج مردم برای بازدید از آنها بودکه این موضوع مصادف بود با بحران هویت بویژه در آمریکا و همچنین نیاز اطلاعاتی آن زمان که تا آن موقع رسانه ها در این خصوص رونق چندانی نداشتند و موزه ها تا حدودی این رسالت را عهده دار بودند.
اما در نیمه دوم قرن 19 ،موزه ها محلی شدند برای نمایش دادن هویت قومی و محلی ، آموزش مسایل ابتدایی زندگی شهری ، محلی برای نشان دادن پیشرفتهای علمی و صنعتی و محلی برای سرگرمی.نکته مهمی که دکتر سامانیان در ادامه اشاره داشت ،نقش مهم آموزش در رسالت موزه هااز همان ابتدای قرن نوزدهم بود.

دكتر طاهر صباحي

 

دكتر طاهر صباحي، نويسنده و ناشر مجله بين المللي گره در سخنراني خود به معرفي موزه هاي مشهور جهان و برخي از فرشهاي اين موزه ها پرداخت و با معرفي و مرور برخي از مجلات ايراني و خارجي كه طي دهه هاي گذشته به چاپ رسيده اند و نمايش تصاويري از آنها به نقش اين مجلات بويژه مجله گره در معرفي فرش و آثار موزه هاي فرش در جهان پرداخت.
پس از طاهر صباحي،

دكتر جلال الدين بصّام

 

دكتر جلال الدين بصّام كه رئيس انجمن علمي فرش ايران است ضمن تشريح ارتباط متقابل موزه ها و انجمن هاي علمي و تشكلهاي دانشجويي به تبيين خدمات و توان منديهاي انجمن علمي فرش ايران پرداخت و شماري از خدمات پژوهشي و علمي را كه اين انجمن قابليت ارايه آن به افراد و موسسات، همچنين موزه ها را دارد ذكر نمود.
تورج ژوله در پايان اين مراسم ضمن تشكر و قدرداني از برگزار كنندگان اين مراسم بنا به درخواست

استاد اكبر مهدي ئي



 

استاد اكبر مهدي ئي، هنرمند برجسته ي فرش اصفهان ميكروفن را در اختيار وي قرارداد و وي در حسن ختام اين مراسم پيشنهادي را به مهندس عليخاني ارايه نمود. اينكه شايسته است از سوي آن مركز يك روز در طي ايام سال به عنوان روز ملي فرش در ايران نامگذاري گردد. همچنين بايد سمفوني فرش ساخته شود و هرگاه در چنين مراسمي سرود ملي نواخته مي شود، سرود ملي فرش نيز نواخته گردد.
طبق برنامه اعلام شده قبلی ،

 

قرار بود در طی این مراسم نمایه چاپ شده از کتاب گنجینه ی ملی فرش ایران، که کار تالیف آن از یکسال قبل با مدیریت و نویسندگی تورج ژوله آغاز شده بود، رونمایی گردد که به دلایل نامعلوم این برنامه انجام نشد. اما شنیده ها حاکی از آن است که تعداد معدودی از این کتاب پس از پایان مراسم در میان برخی از مسئولین توزیع گردید.این کتاب قرار است تا پایان سال 1391 در سه مجلد عرضه گردد.
لازم به ذكر است كه طي اين مراسم بيش از 200 نفر از علاقه مندان و متخصصين شركت داشتند و شركت نمايشگاه هاي بين المللي كرج به همراه موزه فرش ايران برگزار كنندگان اصلي اين مراسم بودند.
دیگر اخبار قالی دستباف ایرانی
 نمایه گنجینه ی ملی فرش ایران اثر استاد تورج ژوله
 گزارش اختصاصی اتحادیه فرش دستباف ایران از آيين نكوداشت فرش ايران در موزه فرش ايران
 مروري بر تاريخ فرش دوره قاجار و ناصرالدين شاه
 برگزاري کنفرانس شکوفايي هنر فرش بافي در عهد صفوي
 دايرةالمعارف فرش ايران
 موزه فرش ایران
 پژوهشی در فرش ایران به چاپ دوم رسید
  اولين اتحاديه تابلو فرش دستبافت و صنوف همگن در سـردرود
  خبر- ‌کلاس های آموزش موزه ایران برگزار می‌شود
  خبر- ‌المللی فرش قطر 27 فروردین برگزار می‌شود
  خبر- نشریه نقش و فرش شماره 21 و 22 منتشر شد
  خبر- حمید کارگر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران شد
  خبر- حميد کارگر از روابط عمومي مرکز ملي فرش ايران کناره گيري کرد
  خبر تصویری مراسم توديع و معارفه روساي جديد و پيشين مرکز ملی ايران
 چشم انداز صنعت فرش ایران و راهكارهای توسعه تجاری
  پيام فیصل مرداسی رييس پيشين مركز ملي فرش ايران به همراهان فرش ايراني
  محمد باقر علیخانی به عنوان رییس مرکز ملی فرش ایران منصوب شد
  نمايشگاه دستبافته هاي عشايري و روستايي در موزه فرش ايران
  تلاش در تسهیل و حمایت از صادرات فرش دستباف ایران
  کتابی از طرح‌های پرویز تناولی برای فرش منتشر شده
  نمایشگاه نقاشی های 'مریم رحیمی نمین'
  واردات کالاهای غیرضروری منوط به صادرات فرش دستباف شود
  حکم عذر خواهی رسمی دادگاهی عطاالله نظری نفوتی به زبان ژاپنی
  صدور حکم محکومیت مفتری برای عطاالله نظری نفوتی دوست و همیار علیرضا قادری در دادگاه ژاپن
 اطلاعیه - گزارش وکیل زاپنی از دادگاه های هتک حرمت و افترای آقای عطاالله نظری نفوتی نسبت به دو عضو دائم این اتحادیه



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو