پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن

Persian Carpet Association portal in Japan
همچنين دیگر خبرهای  قالی دستباف ایران را در اين بخش بخوانيد بازگشت تماس با ما در باره اثحادیه صفحه اول 日本語


سید عباس سیاحی عموی گبه خانم در بستر بیماری - آیا متولی گبه یادی از او می کند؟- مهندس عبدالله عبدالله احراري




سید عباس سیاحی عموی گبه در بستر بیماری - آیا متولی گبه یادی از او می کند؟
مهندس عبدالله عبدالله احراري پژوهشگر و عضو انجمن علمي فرش ايران





سيدعباس سياحی، در سال 1311 در اردستان، از توابع استان اصفهان، به دنيا آمد. بيش‌تر او را به خاطر کتاب فارسی اول دبستان می‌شناسند؛ کتابی که همه‌ی ايرانيان سوادآموزی را با آن آغاز کردند. برخی نيز در سينما با چهره‌ی او آشنا شدند؛ در نقش خودش، معلم دبستان، معلم عشايری، در فيلم گبه‌ی محسن مخملباف که پای تخته نگاه به نگاه بچه‌ها و دوربين در زير مدرسه‌ی چادری، کلمه‌ها را بخش می‌کرد و صدا می‌کشيد



عموی گبه خانم در بستر بیماری - آیا متولی گبه یادی از او می کند؟
مهندس عبدالله عبدالله احراري پژوهشگر و عضو انجمن علمي فرش ايران



سفر شانزده ساعتی از مشهد به شیراز را پیمودم تا در کنار سایر کارها سری هم به کارگاه رنگرزی سلطان آباد زده و با سید عباس سیاحی عموی گبه خانم دیداری داشته باشم.
امروز صبح در سازمان صنعت و معدن و تجارت استان از خانبازی یار دیرین فرش استان سراغ استاد سیاحی را گرفتم که در کمال بهت و ناباوری خانبازی گفت: ایشان متاسفانه در بستر بیماری است و امکان ملاقات ایشان در بیمارستان هم فراهم نشد. سید عباس سیاحی که برای فرش ایران و بالخص فرش فارس سرمایه معنوی هنگفتی محسوب می شود سالیان سال برای احیای رنگ های طبیعی تلاش فراوان نموده و در اکثر نمایشگاه ها با تبلیغ رنگ های گیاهی کمک فراوانی به فرش ایران کرده است
.آیا اکنون که در بستر بیماری است و نیازمند توجه خاص است و دینی بزرگ بر گردن جامعه فرش دارد شایسته نیست متولی فرش، متصدیان فرش و آحاد جامعه فرش ایران از این بزرگمرد تاریخ معاصر فرش ایران تجلیل به عمل آورند. سید عباس سیاحی خود اینگونه از رنگرزان تجلیل می نماید

رنگ هاي خدا
اي رنگرز بزرگ عالم
صنعتگر جن و ديو و آدم
گويند که سرخ وآبي و زرد
دررنگ بود دواي هردرد
اين هر سه توکرده اي پديدار
در روناس و نيل و برگ هردار
روناس تو قرمزي است زيبا
زينت گرنقش و فرش و ديبا
بس زرد که کرده اي تو پنهان
در برگ گياه هاي الوان
نيل تو که هست آبي نغز
با زرد گياه، ميدهد سبز
اين هرسه که رنگهاي اصلي است
در دفتررنگ هاي فصلي است
ترکيب نموده اي بسي رنگ
در جانورو گياه و هر سنگ
لعل و شبق و زمرد و يشم
گردد خيره زديدنش چشم
قرقاول و کبک و ببر و طاووس
بارنگ تو بر فلک زند کوس
با زرد تو اي جناب باري
گنجشک حقير، شد قناري
در جفت بلوط و پوست گردو
صد رنگ نهاده اي چو جادو
در پوست انار يکه و فرد
از سرخ و سياه هست تا زرد
در کرم ضعيف ناتواني
هشتي به وديعت ارغواني
قرمزدانه است نام آن کرم
يک گندم و بيش باشدش جرم
اما در رنگ فرش و قالي
خود دنيايي است فرد و عالي
تا رنگ پذيرد هر سپيدي
دندانه زاج آفريدي
در وصلت رنگ و پشم چون عاج
دلال محبت است اين زاج
پس پايه ي آفرينش رنگ
نرمي گياه و سختي سنگ
وين بوالعجب اندر اين نمايش
جان مايه رنگ آب و آتش
مارا تو به هر طرف کشاندي
هر روز به مشغلي نشاندي
يک روز بز و الاغ تعليف
يک روز کتاب و درس و تاليف
امروز که پيري است و سستي
رنگم کردي به چيره دستي
باعشق به رنگ زنده ام من
اين هم کلکي زتوست، ذوالمن

سيدعباس سياحی، در سال 1311 در اردستان، از توابع استان اصفهان، به دنيا آمد. بيش‌تر او را به خاطر کتاب فارسی اول دبستان می‌شناسند؛ کتابی که همه‌ی ايرانيان سوادآموزی را با آن آغاز کردند. برخی نيز در سينما با چهره‌ی او آشنا شدند؛ در نقش خودش، معلم دبستان، معلم عشايری، در فيلم گبه‌ی محسن مخملباف که پای تخته نگاه به نگاه بچه‌ها و دوربين در زير مدرسه‌ی چادری، کلمه‌ها را بخش می‌کرد و صدا می‌کشيد.

زندگی‌نامه‌ی سيدعباس سياحی از زبان خودش
در روزهای آخر اسفندماه، پنج روز مانده به عيدنوروز، همان ايامی که می‌گويند زمين نفس می‌کشد، در سال 1311 در اردستان به دنيا آمدم؛ در يک اتاق کاه‌گلی در محله‌ای از اردستان که دورافتاده و شبيه ده بود و يک قنات دو طبقه داشت. در يک خانواده فقير که در عين حال، از اولاد حکيم‌الملک معروف بودند. پدرم سيد سينا مردی بی‌سواد، اما با معلومات بود که کمتر حديثی بود که نداند و برای ما نگويد و مادرم، حاجيه خانم فاطمه سراجيان اردستانی، زنی متدين و متکی به خود و شجاع بود که هنوز سايه‌اش را بر سر داريم. مادربزرگ مادری‌ام از ايل عامری اردستان است که در 90 سالگی، در کمال استواری تنها در خانه‌ای در تهران زندگی می‌کند. او نخستين معلم من در رنگرزی بود؛ کاری که پيشه‌ی من در روزگار بازنشستگی است.
دوران کودکی را در يک زندگی فقيرانه و روستايی گذراندم. در آن زمان اردستان يک مدرسه داشت. دبستان و دبيرستان سينا که دبستانش در سال 1314 تأسيس شد. جالب است بدانيد که اين معلم و مؤلف کلاس اولی، خودش کلاس اول را نخوانده است!! در ده سالگی به مدرسه رفتم و چون سنم اقتضا نمی‌کرد، در کلاس دوم نشستم و خودم را به هر مشقتی بود، کشاندم و به کلاس رساندم. البته زحمت و همراهی معلم هم کارساز بود. مدرسه‌ی ما آن زمان، تعدادی معلم خوب داشت که همه گمنام مردند. اما يادشان و نام نيکشان در دل بچه‌های اردستان باقی ماند.
از کلاس سوم دبستان به بعد، تابستان‌ها به تهران می‌آمدم و ميوه فروشی می‌کردم و خرج تحصيل را درمی‌آوردم و آغاز پاييز به اردستان برمی‌‌گشتم و به درس خواندن ادامه می‌دادم. به همين ترتيب، تا کلاس نهم و در واقع سيکل اول دبيرستان را در اردستان درس خواندم بعد به تهران آمدم و وارد دانشسرای مقدماتی شدم.
در سال 1332 از دانشسرای مقدماتی فارغ‌التحصيل شدم و کارم را از روستاهای درکه آغاز کردم و در سال 1334 با شوق ادامه‌ی تحصيل در دانشگاه ديپلم ادبی گرفتم و همان سال وارد دانشکده‌ی معقول و منقول شدم. بيش از يک سال آن جا درس نخواندم؛ اما از محضر استادان بزرگی چون دکتر زرين‌کوب حاصل بزرگی به دست آوردم.
با آشنايی با دکتر حميدی بود که بيشتر شيفته‌ی معلمی و درس روان‌شناسی شدم که دکتر هوشيار درس می‌داد. با وجود اين، در حال و هوای معلمی، معقول و منقول را رها کردم و در سال 1337 با تشکيل نخستين دوره‌ی رشته آموزش ابتدايی وارد دانشسرای عالی شدم و از آن جا ليسانس گرفتم و معلم کلاس اول و معلم معلم‌های کلاس اولی شدم. انگار به تلافی اين که کلاس اول را نخوانده بودم،‌ کلاس اولی شدم. از بچه‌‌‌هايش گرفته تا معلمش و کتابش و خواندنی‌هايش و صداکشيدن و خط زمينه‌ای برای تخته سياهش و ...
به هر طرف که کاری و هر جبهه‌ای که برای تلاش و سوادآموزی بود، کشيده شدم. در برنامه‌ی تربيت سپاه دانش و مبارزه با بی‌سوادی به همه جای ايران سفر کردم. فعاليت در سپاه دانش و بعد از مبارزه با بی‌سوادی به اندازه‌ای همه جانبه و گسترده بود که مجبور شدم در سال 1352، در بيست و يکمين سال خدمت بازنشسته شدم، کارهای اصلی و تربيت معلم را بعد از بازنشستگی کردم.
در مرکز آموزش روستايی گرمسار و قائنات و آموزش روستايی شهرکرد و همين طور در جيرفت معلم تربيت کردم و هنوز شاگردهايم بهترين معلم‌ها هستند. به تمام معلمانی که در پيکار با بی‌سوادی کلاس داشتند، در روستاها آموختيم که يک کتاب با نام "ده‌نامه" با دانش‌آموزان خود بنويسند. کتابی درباره روستا و محله خود و اين کتاب‌ها، که ميراث فرهنگی اين سرزمين است، هنوز بايد در کتابخانه‌ها موجود باشد. و اگر بگويم ده هزار جلد کتاب به اين شکل نوشته شد، باورتان نمی‌شود.
سخن آخر اين که ايام کار و خدمت من به دو فصل خيلی مجزا تفکيک شده است و اين تفکيک حتی در زندگی خصوصی و خانوادگی‌ام نيز نمودار شد. فصل اول زندگی من حدود سی سال معلمی بود تا اين که از آغاز انقلاب و سال 1358، به کلی از کار معلمی کنار گرفتم و خانواده‌ام نيز در پی مخالفت من برای اقامت در کشورهای خارجی، به تنهايی راه ينگه دنيا را پيش گرفتند و رفتند.
آن وقت فصل دوم زندگی من شروع شد. از دوران کودکی، نقش رنگرزی و علاقه‌ای و گوشه‌ای چشمی به اين کار را از مادربزرگ در خاطر دل داشتم. پس از فراغ کار کلاس اول پاتيل‌های رنگ، سبز و سرخ و عنابی را علم کردم و شدم رنگرز نخ قالی و قسمتی شد و اين نقش و نگار نخ و گليم و فرش و گبه باز هم در مدرسه چادری عشاير در فيلم گبه ماندگار شد و می‌دانيد که در آن فيلم هم من يک معلم پيرمرد کلاس اولی بودم.
امروز در کنار خانم " فاطمه خليلی"، همسر فرهنگی‌ام و دختر و پسری خوب، فصل سوم زندگی را پايه‌ريزی می‌کنم. کاشت گياهان رنگرزی در ولايت اردستان و اين تکاپو و تلاش من چيزی نيست جز روحيه‌ی يک معلم کلاس اولی که به نظر من مغز، انديشه و قلب تپنده‌ی پيکر جامعه، آن‌جاست، اگر کار در آن جا اصولی و درست باشد، بقيه راه هم، درست می‌شود، آن جا سرشار از شوق و شور زندگی است و تمام سرمايه‌ من در هر گاه زندگی از آن جاست.
اگر بپرسيد من برای آموزش ابتدايی چه کار کردم، می‌گويم کاری را که من برای آموزش ابتدايی کردم، جمع‌آوری کار و زحمت‌های ديگر پيشکسوت‌ها و تدوين آن در کتاب کلاس اول است. از سال 1344 خط زمينه را به کتاب درسی وارد کرديم.
خط زمينه چيست؟ خط نوشتاری نشانه قراردادی صداست. ما، در فارسی 28 حرف داريم و 28 شکل هم لازم داريم. در همان آغاز راه سوادآموزی و صوت‌آموزی بايد به جايی برسيم که شاگرد "ديوار" را بگويد دی- وار ، دی- و ا – ر و صوت‌ها را تشخيص بدهد. مرحله بعد اين است که به او بياموزيم شکل اين صدا چيست و آن را چه‌طور بنويسيم. پس يک خط به نام خط زمينه می‌گذاريم که يک بالا و يک پايين دارد. حالا اگر خواستيم بنويسيم "خ"، می‌گوييم اگر آخر کلمه نباشد، خ غير آخر است و اگر آخر بيايد، خ آخر است و طرز نوشتنش اين است که هر چه دنباله‌اش روی خط زمينه کشيده شود، حرف بعدی به آن می‌چسبد و هر چه روی خط زمينه کشيده نشده باشد، حرف بعدی به آن نمی‌چسبد.

 
دیگر اخبار قالی دستباف ایرانی
سید عباس سیاحی عموی گبه در بستر بیماری - آیا متولی گبه یادی از او می کند؟- مهندس عبدالله عبدالله احراري
بازارچه خیریه جهت کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی برگزار گردید
ژاپن، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار هدف فرش زنجان
محمدباقر آقاعلیخانی - رونق صادرات در فرش دستباف ایران
انتصاب حمید کارگر به عنوان مشاور رسانه‌اي و تبليغاتي شرکت سهامي فرش
شینزو آبع برای دومین بار به نخست وزیری ژاپن انتخاب گردید
فرش و روابط عمومی اسلامی
 گره قالیچه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل به دست سید عباس عراقچی ‌
 بافت قالی جام جهانی فوتبال برزیل توسط استاد حسین کاظمی دربيست و يکمين نمايشگاه بين المللي فرش در تهران ‌
بيست و يکمين نمايشگاه بين المللي فرش در تهران گشايش يافت
 تاکید سفیر جمهوری اسلامی ایران در امر بهینه سازی و ارتقاء واردات قالی ایرانی در ژاپن
 سلیقه مشتری فقط یک روی سکه است
 رضا نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن شد
 هرم مازلو و تبليغ تجاري براي فرش دستباف ايران
 فرش دستباف ایران ركورد جدید گینس را از آن خود كرد
 ورود به بازارهای جدید به چه بهایی؟
 مشتری عزیز! کپی برابر اصل نیست
 ارسال نامه های جعلی بدون مهر و امضاء بوسیله اشخاص معلوم الحال زیر چترعلیرضا قادری رئیس خودخوانده اتاق فکر فرش ایران
 نا امیدی قالیبافان از بیمه
 تهدید دست اندرکاران فرش دستباف ایران در ژاپن بوسیله علیرضا قادری رئیس خودخوانده اتاق فکر فرش ایران
 حمید کارگر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران توانست چهار جایزه را از آن خود کند
 اعزام هیئت تجاری فرش دستباف ایران به توکیو
 شيرين صوراسرافيل، تورج ژوله و حميد کارگر در دومین هم اندیشی هنر -صنعت فرش دستباف- مشهد
 ‌رونمايي ازفرش نماد صلح اثر هنرمندان خراسان جنوبي در يونسکو
 نمایه کتاب گنجینه ی ملی فرش ایران اثر استاد تورج ژوله
خبر- ‌گزارش اختصاصی اتحادیه از آيين نكوداشت فرش ايران در موزه فرش ايران
 گزارش برگزاری آیین نکوداشت فرش دستباف ایران / موزه فرش تهران
 قالین، آیین نکوداشت قالی در موزه فرش ایران
 پژوهشی در فرش ایران به چاپ دوم رسید
  اولين اتحاديه تابلو فرش دستبافت و صنوف همگن در سـردرود
  خبر- ‌کلاس های آموزش موزه ایران برگزار می‌شود
  خبر- ‌المللی فرش قطر 27 فروردین برگزار می‌شود
  خبر- نشریه نقش و فرش شماره 21 و 22 منتشر شد
  خبر- حمید کارگر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران شد
  خبر- حميد کارگر از روابط عمومي مرکز ملي فرش ايران کناره گيري کرد
  خبر تصویری مراسم توديع و معارفه روساي جديد و پيشين مرکز ملی ايران
 چشم انداز صنعت فرش ایران و راهكارهای توسعه تجاری
  پيام فیصل مرداسی رييس پيشين مركز ملي فرش ايران به همراهان فرش ايراني
  محمد باقر علیخانی به عنوان رییس مرکز ملی فرش ایران منصوب شد
  نمايشگاه دستبافته هاي عشايري و روستايي در موزه فرش ايران
  تلاش در تسهیل و حمایت از صادرات فرش دستباف ایران
  کتابی از طرح‌های پرویز تناولی برای فرش منتشر شده
  نمایشگاه نقاشی های 'مریم رحیمی نمین'
  واردات کالاهای غیرضروری منوط به صادرات فرش دستباف شود
  حکم عذر خواهی رسمی دادگاهی عطاالله نظری نفوتی به زبان ژاپنی
  صدور حکم محکومیت مفتری برای عطاالله نظری نفوتی دوست و همیار علیرضا قادری در دادگاه ژاپن
 اطلاعیه - گزارش وکیل زاپنی از دادگاه های هتک حرمت و افترای آقای عطاالله نظری نفوتی نسبت به دو عضو دائم این اتحادیه

2006 © Persian Hand woven Carpet Association portal- All Rights Reserved



سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی دست اندر کاران فرش دستباف ایران در ژاپن

نمایش تصویری سمینار و کلاسهای آموزشی پژوهشی


موزه فرش های کهن ابریشم و دیگر دست بافته های ابریشمی،برای نخستین بار در ژاپن

نخستين سمینار و کارگاه آموزش عالي شناخت فرش دستباف در ژاپن با موفقیت برگزار گردید
نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران


نمایشگاه ها و سمینارهای های فرش دستباف ايران

اتاق فکر فرش ايران در ژاپن


اتاق فکر فرش ايران در ژاپن



تسهیلات جهت اعضاء اتحاديه فرش دستباف ايران



本文へジャンプ

پورتال اتحاديه فرش دستباف ايران در ژاپن -Persian Carpet Association portal in Japan –ژاپن -توکیو